Versneld bergafwaarts?

Wed May 12 09:24:15 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tja... Wel lief dat Boris zei dat Thom c.s. ( ja inclusief zijn eigen
zetelstem in de fractie) oogkleppen op had... Er moet toch onenigheid zijn
geweest in de fractie toen, anders was er meer aan de hand dan oogkleppen,
al was en is het nog steeds gebruikelijk en bon ton dat binnen een
volksvertegenbwoordigende fractie er toevallig geen (anders)denkenden meer
zijn. En gemeen van Netwerk (of was het TV2?) om de stellige publieke
uitspraken van Thom en zijn woordvoerster (geen gasboring in veilige handen)
nog zo kortgeleden herhaalde in de uitgebreide uitzending, al mocht Boris
alles rustig en overtuigend uitleggen: beter ten hele gekeerd dan ten halve
gedwaald geloof ik, in deze...

Maar alla, ik ben er voor dat weer een dogma is gesneuveld hoor... Boren
lijkt mij ook minder schadelijk in een bewegend en  flexibel systeem
(zandsuppletie) dan kokkelvisserij e.a., maar alsjeblieft verspil die 7
miljard (euro) opbrengsten dan niet weer aan idiote tunnels onder het
zogenaamde groene hart of een ander betuwelijnproject dat doodloopt een
andere Duitse grens, en verkoop het gas voor marktprijzen en niet voor een
habbekrats aan kassen voor waterbommen (we sponsoren liever lekkerder
groenten uit (w)armere streken). Kortom, goedzo Boris, Bert e.a.: meer ratio
en de durf om openlijk "om te gaan" en e.e.a. uit te dragen, en slim dat
vóór i.p.v. na een kabinets-"besluit" te doen en niet pas erna (dat zou als
nog zwakker uitgelegd worden)... Schade bij dogmatische aanhangers? Zeker,
maar de argumenterende accepteren immers dat ook zij niet de waarheid in
pacht hebben en andere wegen naar Rome kunnen leiden... al duurt eerlijk het
langst.

Helaas doet de uitspraak van Bert dat het enthousiasme van D66 nog geringer
is over een langer militair (of was het politioneel) verblijf  in Irak na de
te betreuren dood van een Nederlandse soldaat aldaar het op te bouwen
hernieuwe imago van redelijk alternatief (niet rechts niet links) weer
afbreuk, dat komt toch nog te ouderwets emotioneel en irrationeel
getuigenis-politiek over, niet? Lijkt me te veel op het inmiddels toch
achterhaalde binnenlandse politionele gedoogbeleid. Dan vind ik de uitspraak
van de VVD-woordvoerder dat bij vergrote onveiligheid eerder meer soldaten
moeten worden gestuurd beter.

Fritz van Rikxoort