De grootste Nederlander: Spinoza of Huygens

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sat May 8 09:39:10 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tevens cynisch idee voor Bert Bakker:

Tjerk,

Het is nog erger dan ik vermoedde: ook jij bent slachtoffer van het bar
slechte geschiedenisonderwijs in Nederland.

De bedoelde vergunning werd in de 17e eeuw gewoon namens de Heren Zeventien
door de stedelijke besturen in de Lage Landen uitgegeven. Piet Hein kreeg
een zg. kaapbrief. Het waren dus officiele papieren! Zo was ook het
slaventransport geregeld.

Met name de Zeeuwse steden waren actief bij de kaapvaart (kapen van
vijandelijke schepen en hun vrienden). Daarnaast had je de piraterij, die
kaapten zonder vergunning - vaak kaapvaarders die geen sponsoring meer
kregen. Dankzij die kaapvaart (en later de handelsvaart) zaten we een
tijdlang met het Caribische eiland Tobago opgescheept en betalen we ons nu
blauw aan de Antillen.

Kaapvaart vormde in feite een soort geprivatiseerde zeemacht met
winstoogmerk (na afdracht bleef altijd deel gekaapt goed eigendom kapitein
etc.) in de opmars naar ons eigen wereldrijk destijds (voor de domme
boekhouders en christenen-nationalisten onder ons: de "Gouden Eeuw").

Misschien is het een idee voor Bert Bakker: We verhuren die tien
wegbezuinigde Orions gewoon aan een op te richten firma, een ZBO of een
gewone BV, en verhuren ze vervolgens met bemanning aan de USA voor Irak of
drugsbestrijding. De yankees doen immers aan outsourcing van hun militaire
taken...

Voor het privatiseren van martelingen weet ik ook nog wel een creatieve
oplossing. Op dit idee kwam ik toen er recent zoveel integratieve
propaganda werd gemaakt over de rol van Berbers in de rangen van de Franse
bevrijders in 1945. Als iemand nieuwsgierig is, hoor ik het wel.

Henk Vreekamp, Utrecht