[Re: [Re: [Martelingen: geen reactie?]]]

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Fri May 7 00:15:42 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Boeiend scenario, Trotsky. Je bedoelt dat onze 1200 militairen de Amerikaanse
macht met 120.000 troepen moeten aanvallen? De gevangenen naar Scheveningen
overbrengen? En vervolgens een Amerikaanse aanval op Den Haag uitlokken?

Wacht nou maar af. Natuurlijk formuleer ik nog voorzichtig. 'We' (D66) hebben
overigens nooit aan de oorlog meegedaan en hem ook nooit gesteund. Wel vonden
we het noodzakelijk en verantwoord om -na het verzoek van de VN hiertoe- aan
SFIR mee te doen. Maar de situatie is nu drastisch veranderd door de politieke
en militaire opstelling van de VS, voornamelijk (weigering daadwerkelijke
soevereiniteitsoverdracht, martelingen, onverholen steun aan Sharon). En ik
gaf dus al aan dat ons standpunt heel goed 'nee' kan worden tegen verlenging
na 15 juli (die datum was gewoon het oorspronkelijke mandaat, geen truc - dit
in antwoord op Marc, geloof ik).
Maar eerst is nu het kabinet aan zet, dat zal al dan niet met een voorstel tot
verlenging komen, en dat zal dat al dan niet door de Kamer worden gesteund.
Waarbij het kabinet zich twee keer moet bedenken om dat met een piepkleine
meerderheid (LPF) toch door te zetten.
Ik geloof trouwens dat Boris Dittrich er morgen in de Volkskrant het nodige
over zal zeggen. Dat was althans de bedoeling.
Ik ben een paar dagen offline, tot later!
Groeten,
Bert.

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> Met andere woorden Bert, welke zogenaamde afweging(en) er
> ook gemaakt zal/zullen worden, Nederland blijft in Irak, zo
>  voorspel ik je nu al !!!!

Zit er dik in. De cruciale vraag is of D66 ook aan
de *noodrem* durft te trekken met de EU verkiezingen
en het voorzitterschap in het vooruitzicht. Principieel
is D66 nooit geweest in de kwestie Irak. Doormodderen
lijkt het enige principe.

Ik ben altijd fel tegenstander geweest ben van
Nederlandse inmenging in deze oorlog en pleitte voor
terugtrekking toen het nog kon. Nu ben ik echter van mening
dat een doorbraak geforceerd moet worden met militaire
middelen. Dwz: we moeten de Iraakse bevolking ONTZETTEN
van deze misdadige coalitiemacht. Desnoods met
hulp van derden die nu aan de zijlijn staan.

Concreet voorstel: EIGEN commando voeren en de VS openlijk
provoceren door de Abu Ghraib prison te bezetten en de
betrokkenen arresteren en overbrengen naar Scheveningen.
Er is slechts een klein zetje nodig om de regering Bush
te laten vallen.

Dus: strategisch positie kiezen en een doorbraak FORCEREN
door het INTERNATIONAAL RECHT de hoogste prioriteit te
geven! Wachten op een doorbraak in UN verband lijkt me
niet vruchtbaar nu de VS geen enkele aanstalte maakt om
de macht ook daadwerkelijk over te dragen.

Deelt Bakker deze opstelling, of kiest D66 opnieuw voor de
weg van de minste weerstand: de angsthazenpolitiek?

Antid

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SIGNOFF D66
Het on-line archief is te vinden op: