Schriftelijk stemmen over stationering (was: Martelingen: geen reactie?)

Wed May 5 12:34:38 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>:
>"depleted uranium" (...) Ik heb ergens gelezen dat het ook nucleair afval
>kan zijn, maar mijn technische kennis gaat niet ver genoeg om me hier
>iets bij voor te stellen, weet iemand het?). Vele

 Het misverstand is dat U238, 'depleted uranium', ZWAARDER is dan U235
 - het uranium dat, wanneer het uiteenvalt in lichtere elementen zodra
 er U236 van gemaakt wordt, energie oplevert. Het getal staat voor de
 atomaire massa (=aantal neutronen plus 92). U238 doet zoiets niet.
 Over de werking van U238 voor het menselijk lichaam zijn natuurweten-
 schappers en 'slachtoffers' het hardgrondig oneens, het spul is giftig
 maar vanwege het bovenstaande verwaarloosbaar radioactief.

>We worden (...) meegesleept met de val die Bush, Blair en echt ook
>Balkenende gaan maken.

 Het viel me overigens op dat de Nederlandse toezegging tot 15 juli
 duurt en niet 1 juli. Was dat mogelijk een 'slimme' truc om impliciet
 reeds verlenging van stationering toe te zeggen ?

 Alhoewel ik zelf hoop dat D66 van stationering na 1 juli afziet, denk
 niet dat zoiets verschil zal maken: de LPF zal voor de nodige meerder-
 heid zorgen. Tegenstanders van stationering zouden in de kamer kunnen
 aandringen op een schriftelijke (geheime) stemming zodat CDA'ers en
 VVD'ers in hun stemgedrag kunnen afwijken van de officiele koers van
 hun partij.

 Marc Fluks, Amsterdam