De grootste Nederlander: Spinoza of Huygens

Tue May 4 20:25:02 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Kees van Loon <k.vanloon at WANADOO.NL>:
>Wat denk je van Erasmus en Willem van Oranje en Piet Heyn om maar een paar te
>noemen. En onze nobelprijswinnaars.

 De personen die je noemt waren bijzonder in hun eigen tijd maar niet in de
 onze. De personen die ik noemde wel. Idem dito nobelprijswinnaars. Lorentz
 ('de Nederlandse Einstein') zou een uitzondering kunnen zijn, de rest is
 hopeloos verouderd.

 Ach, het is een leuk spelletje. het zegt meer over degene die namen noemt
 dan over degene die genoemd wordt. Maar ik denk wel dat met name Spinoza
 zeer hoog eindigt omdat in zijn persoon verschillende disciplines verenigd
 worden.

 In de U.K. eindigde Brunel (een ingenieur die naam maakte met het bouwen
 van bruggen voor treinen) extreem hoog omdat de studenten van de Brunel
 Universiteit hem massaal zaten te pushen. Ik moet m'n oude medeleerlingen
 van het Spinoza lyceum maar weer eens opzoeken...   :-)