Rechter: Gemeente Amsterdam knoeit met waarde huis

Tue May 4 16:30:23 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Glenn Mellonius <glenn at MELLONIUS.NL>
>Het is net of je erg veel hebt prijsgegeven, en nogal wiedes win je
>dan).

 Zo ervaar ik dat zelf niet, hoor.

 Je kunt gelijk hebben (dat zat wel goed) en je kunt gelijk krijgen
 (dat stond vandaag ter diskussie). De rechter maakte mij op een
 indirecte wijze (die de tegenpartij mogelijk ontging) duidelijk dat
 als ik achter mijn methode bleef staan, ik de zaak zou verliezen
 omdat er dan geen methode meer was, die door de Hoge Raad was goed-
 gekeurd, anders dan die van de tegenpartij om tot een uitspraak te
 komen. Dat doet de rechter alleen maar als hij vindt dat ik de zaak
 behoor te winnen, leek mij. De keuze was dus niet zo moeilijk.

 De rechter bleek voor de zitting het gehele dossier gelezen te hebben
 (ik hoefde mijn pleitnota dan ook niet voor te lezen; die werd geacht
 door mij voorgelezen te zijn), was uitstekend voorbereid. De pleit-
 nota van de tegenpartij stond vol met onzin en was van geen betekenis
 voor het geding. Die werd terzijde geschoven (idioot argument daarin:
 de woningbouwvereniging was, als eigenaar, niet tegen de waarde in
 beroep gegaan en de andere mensen die door de tegenpartij waren opge-
 licht, ook niet - dat soort fratsen dus).

 De echte diskussie ging over de oppervlakte van mijn woning. Daarvoor
 waren drie bronnen: die van de woningbouwvereniging, die van het BVA-
 systeem en die van de tegenpartij. Omdat ik hier de regie mocht voeren
 (en gelijk had), kwam nummer #3 geen seconde aan de orde. Het ging
 tussen de eerste twee, waarbij ik kon aantonen waarom het BVA-systeem
 de verkeerde oppervlakte gaf. De stukken van de woningbouwvereniging
 gaven tenslotte de doorslag. Als de woningbouwvereniging een beetje op
 deze zaak weet in te spelen, kunnen ze flink wat centjes terugkrijgen
 van de gemeente.

 Ik verwacht uit die kant een vette bonus...   :-)