Rechter: Gemeente Amsterdam knoeit met waarde huis

Tue May 4 13:44:53 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Zojuist terug van het Hof in Amsterdam. Ik heb m'n zaak gewonnen
 maar moest wel een compromis sluiten teneinde dat te bewerkstel-
 ligen.

 Van te voren kwam ik de tegenpartij op de gang tegen. We hebben
 elkaar de hand geschud en na de zitting opnieuw.

 Bij de aanvang van de zitting deelde ik de plattegrondjes van
 mijn woning uit (tegenpartij, rechter, griffier). De rechter
 vroeg de tegenpartij of die ze accepteerde, de tegenpartij deed
 dat en ze maakten dus deel uit van het geding.

 De rechter opende de zaak en maakte mij duidelijk dat de alter-
 natieve methode die ik presenteerde om de waarde van mijn woning
 te bepalen reeds door de Hoge Raad verworpen was. Ik vatte zijn
 opmerking op dat als ik daaraan vast zou blijven houden, ik mijn
 zaak zou verliezen.

 Na wat heen-en-weer gebabbel kwam het er op neer dat ik de methode
 van de tegenpartij moest accepteren (er moet een methode vastlig-
 gen, dat wist ik al van iemand die ook bedrogen was maar die zo
 dom was geweest zich niet in een methode te kunnen vinden) en de
 tegenpartij mijn manier om de oppervlakte van mijn woning te bepa-
 len.

 Vervolgens zei ik datgene dat ik gisteren op deze lijst heb
 opgeschreven met betrekking tot de oppervlakte van mijn woning.
 Keurige kaartjes op A3-formaat daarbij. Tijdens mijn presentatie
 sloeg de tegenpartij aan het rekenen, gaf de eigen 'bepaling' van
 de oppervlakte prijs en we waren er uit. De rechter: "dit had ik
 niet van te voren verwacht."

 Pas over twee weken volgt er officieel uitspraak maar in feite heb
 ik dus gewonnen (krijg dus ook m'n griffierecht terug). Paar weken
 later ontvang ik een schriftelijke uitspraak. Met die uitspraak moet
 ik dan weer naar de Dienst Geo en VastgoedInformatie van de gemeente
 teneinde daar de oppervlakte van mijn woning correct te laten
 registreren. Ik zal de woningbouwvereniging een kopie sturen en de
 bewonerscommissie van de woningbouwvereniging ook. Kunnen anderen,
 refererende aan mijn zaak, ook hun recht halen...

 Marc Fluks, Amsterdam