Loze lucifers

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon May 3 15:10:55 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc&Marc,

Ik denk toch dat er wel wat veranderd is: onder het multicult-regime wordt
de eigen bevolking betutteld en gekoeieneerd (probleem verboden want
racisme) en wordt de immigrant aan z'n lot overgelaten, de huidige
integratiemode spaart de inheemse bevolking en dwingt de immigrant zich aan
te passen aan een geconstrueerde cultuur, om te beginnen parate kennis van
de taal.

Voor de inheemse is het "makkelijker" geworden, voor de immigrant tot in
het zoveelste geslacht is het een ramp, want je weet niet hoe je je moet
aanpassen afgezien van de taalvaardigheid. Interne rolvoorbeelden zijn er
ook niet omdat de jongens 'retro-macho' (gedrag grootvader etc) en de
meisjes het 'hoofddoek' (zoals moeder, grootmoeder) tonen. Kortom, de
immigrant construeert van de weeromstuit uit nood zelf ook maar een eigen
"identiteit".

Dus, het vroegere elitaire multiculturalisme en het huidige populistische
zwaaien met eisen tot integratie vormen twee zijden van eenzelfde medaille.
De medaille van de onbespreekbaarheid: eerst was de "andere" cultuur
onbespreekbaar, nu de "hollandse". In het eerste geval is de 'eigen'
cultuur onbesproken en impliciet dominant, in het tweede onuitgesproken en
expliciet dominant.

Er bestaan wat anecdotische handleidingen voor buitenlanders die een tijdje
in Nederland moeten werken e.d. Het profiel van "de Nederlander" geldt dan
niet voor wie hier voor altijd blijft, geldt alleen voor wie buitenstaander
blijft. Het maakt het verblijf dragelijk en nuttig.

hv,u
------