rouwperiode tot 31 maart 9.00 uur

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Thu Mar 25 20:34:48 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp schreef:

> Voor een politicus zoals jij, door de wol geverfd als
> assistent van iemand die nu Kamerlid is, moet apartheid
> toch een majeure zaak zijn. Dat te ontkennen, valt me
> tegen van je.

Apartheid lijkt me een schending van fundamentele waarden, geen probleem
voor mij om dat te veroordelen. Ik vind ook dat de overheid in Nederland
een rol heeft in het ervoor zorgen dat immigranten zich (net als ieder
ander individu) in Nederland goed kunnen ontplooien - lijkt me een
logisch liberaal uitgangspunt. Taal- en inburgeringscursussen geen
probleem dus (en ja, die zullen vaak groepsspecifiek worden aangeboden:
groepsaanpak ten dienste van de individuele ontplooiing).

Ik zie echter niet in waarom bijvoorbeeld de islam onverenigbaar zou
zijn met de gedeelde fundamentele waarden binnen het spectrum waarvan in
Europa ook SP, CDA of PP uitmaken. De (islamitische) regeringspartij in
Turkije lijkt zich bijvoorbeeld te ontwikkelen in de richting van een
soort CDA of PP.

Wat betreft het geneuzel over hoofddoekjes in Frankrijk, Belgie en
Nederland: niet alleen zie ik niet in wat voor waarden er door de
draagster worden geschonden, ook vanuit het perspectief van de
"niet-cultuurrelativist" zie ik niet in welk doel daarmee gediend wordt.
Volgens mij werkt het de integratie/ontplooiing van leden van
risicogroepen (gedwongen hoofddoek-of-erger-draagsters) alleen maar
tegen. Wie het gaat om het realiseren van liberale waarden (in plaats
van preken voor eigen parochie) kan inderdaad maar beter ophouden met
dat gestigmatiseer.

Kort samengevat: integratie, niet assimilatie.

Conclusies voor ambtenaren: hoofddoek mag (zegt niet iets over waarden,
wel over cultuur), hakenkruis mag niet (nazi's met goede waarden bestaan
niet, evenmin als een nazi-cultuur), en uitvoeren van overheidsbeleid
moet (ook hoofddoekjes moeten homohuwelijken sluiten).

/Herman