openheidoverirak.nl

Sun Mar 21 15:01:00 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On zondag, maa 21, 2004, at 14:46 Europe/Amsterdam, Hein van Meeteren
wrote:

> Ht simpele feit dat iemand bepaalde mail niet wil krijgen en tóch
> krijgt maakt die mail nog niet tot spam.

Correct.
Pas als mail EN niet gevraagd is, EN in bulk wordt verstuurd
is er sprake van spam.

> Dan zou biojvoorbeeld een liefdes-email aan iemand, die daar niet op
> zit te wachten, óók spam zijn.

Correct. (Overigens geen goed voorbeeld.)

> De meeste mail die de ene p naar de andere p stuurt is ongevraagd.
> Echter: in ons geval gaat het de kant op van spam. Deze lijst heeft
> een hoeveelheid geaboneeerden die niets meer willen lezen over
> muijz-meet. Het gaat niettemin toch door. Je zal moeten terugkijken
> hoe de muijzmeet-smei-spam (het is nog geen bulk) ontstaat.

Het is *wel* bulk, want het wordt verzonden via een mailinglist.
De vraag is dus in hoeverre het om ongevraagde berichten gaat.

> Juridisch is het zeker geen spam, aangezien het ieder vrij staat zich
> te unsubscriben.

Dat denk ik ook.

> Ik denk dat een vorm van zelfregulatie hier op zijn plaats is, maar er
> is niemand die een initiatief neemt in dezen.

Er zijn in het verleden wel pogingen daartoe ondernomen.
Die stuitten echter af op verzet tegen censuur en uitsluiting.

Erik vdMb