Informatiemakelaars?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Mar 16 17:26:57 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maar Henk, dan is er toch niet zoveel nieuws onder de zon? Want onderzoeksbureau's, bureaus voor statistiek, universiteiten en hogescholen, adviesbureaus, noem maar op (jij gaf ook een aantal voobeelden) doen dit werk toch allang, meestal in betaalde opdracht? Ze leveren toegesneden pakketjes informatie aan die nodig zijn voor besturen en/of besluiten. Het hele betuwe-route traject is met dit soort informatie-pakketten opgezet en uitgevoerd (denk aan al die onderzoeken en rapporten).
Idem rond Schiphol en andere grote infrastructurele projecten.
Waar ik voor vrees, herhaal ik, is die zakelijke, soms zelfs eenzijdige filtering, die een deel van de werkelijkheid (meestal het deel dat niet gezien, gehoord of gelezen mag worden, want in strijd met de belangen van de opdrachtgever) gewoonweg weggehouden wordt.

Daarom hou ik liever, als het enigszins lukt, de zaak zelf in de hand. Jij zal dan zeggen: wat doe je als dat niet lukt? Dan zeg ik: dan zet ik het liefst drie bureau's in, die elkaars bestaan niet kennen, en dus veelzijdiger informatie aanleveren dan één bureau (dat mijn woord spreekt omdat ik hem brood  geef...). En ik zal dan bovendien nog een keertje zelf, stiekem, op onderzoek uitgaan. Maar ja, ik ben een eigenwijs mannetje, dat weet ik inmiddels.

En ik blijf erbij, de informatiemakelaar is ook maar een mens...:-)