Niet Wijken Voor Terreur????

Tue Mar 16 11:37:15 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On dinsdag, maa 16, 2004, at 11:08 Europe/Amsterdam, Hein van Meeteren
wrote:

> * De Spaanse terugtrekking is niet gevolg van die terreur. Die
> terugtrekking is uitvoering geven aan de wil van meer dan 90% van het
> Spaanse volk. En aan de verkiezingsbeloften van de PSOE. Democratie in
> optima forma. [het was de stijve, eigenwijze en uitermate autoritaire
> Aznar die de wil van zijn eigen volk minachtte en coûte que coûte met
> de Amerikanen mee wilde]

Dat is waar, maar aan de andere kant zou zijn partij
wellicht toch weer de grootste zijn geworden als die
bomaanslagen niet waren gepleegd.
(De peilingen voorspelden licht verlies, maar behoud
van de meerderheid.)

> * Die terreur heeft een oorzaak. Nu weet ik dat deze vraag in dit land
> door bepaalde politici wordt gezien als een onfatsoenlijke vraag, maar
> toch stel ik hem: hebben wij, Nederlanders (mét Aznar, Bush, Blair,
> Polen, Australië etc, --> de "coalition of the willing") niet ook zèlf
> bijgedragen aan deze voedingsbodem van de terreur? De geschiedenis van
> de westerse mogendheden in het midden oosten (met name VK en VS)
> hebben het gebied al sinds het begin van de vorige gedestabiliseerd
> (Perzië, Palestina, Irak, Saudi Arabië, Israël, kolonieën India en
> [...]

Nederland heeft volgens mij nauwelijks invloed gehad in
het gebied. Nederland had wel macht in het huidige
Indonesië.

Verder vind ik het wat misleidend om van 'destabilisatie'
te spreken, want ik heb niet de indruk dat de situatie in
het gebied voor de komst van de westerse mogendheden
zo stabiel was. Het Middenoosten werd dacht ik grotendeels
bevolkt door elkaar bestrijdende nomadenstammen.

> De haat tegen het Westen is daar dóór het Westen voor een groot deel
> zèlf gezaaid, en de bittere vruchten worden nu zichtbaar (wist u dat
> op de koppel van een bepaald regiment Spaanse soldaten in Irak
> "matamori"staat? dat betekent: "Morendoder:

Nee, dat wist ik niet. Heeft u een bron voor dit verhaal?

> * Waarom houdt dit kabinet Nederland in een situatie die extra EN
> onnodige risico's op aanslagen veroorzaakt? We zijn nu een van de
> weinige landen in Europa die nog mèt de Amerikanen en de Britten is.
> Spanje is nu ook afgevallen. Blijft over behalve Nederland: Italië en
> Polen (mis ik er een?). We isoleren ons derhalve, we maken ons in
> Europa belachelijk als schoothondje van Bush.

Nederland staat traditioneel met de rug naar Europa.
Wij zijn altijd een atlantische natie geweest; bevriend
met het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Dit is voor ons land de enige manier om nog enige
macht te kunnen uitoefenen binnen Europa - door
te laten zien dat we het ook met het UK en de USA
af kunnen en dus eigenlijk Europa niet nodig hebben.
We zijn te klein om zelf een vuist tegen bijvoorbeeld
Duitsland of Frankrijk te kunnen maken.

> * Er is slechts één beleid dat werkt: ondubbelzinnig de samenwerking
> met de Britten en de Amerikanen politiek en militair afsnijden. De
> troepen daar laten (vind ik), maar met een strikt humanitair
> (vredelievend) mandaat, dat nauwkeurig is afgestemd op en met de VN,
> en met niemand anders.
>
> Ik pleit dus NIET voor terugtrekking, maar voor het zich losmaken van
> een manifest onrechtmatige en  moreel verwerpelijk bondgenootschap.

Ik vraag me af of een dergelijke nuuance wel wordt begrepen
door de bevolking in Irak. En vooral: door de terroristen.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit niet aan hen is besteed, en
dat zij van mening zullen blijven dat alle westerse troepen
Irak uitmoeten. (En terecht, want deze hele oorlog is een
schoolvoorbeeld van inmenging in de binnenlandse politiek
van een souvereine staat, lijkt me. Niet toegestaan dus.)

> Maar het congres was dat me me eens. Nu nog de daden.

Wellicht moet de conclusie luiden dat het niet voldoende
is dat het congres het met u eens is.
Er zijn tal van voorbeelden van bestuurders die hun wil
toch doorzetten, nietwaar?

Erik vdMb