Acht juni een Al-Qaeda aanslag in Nederland ?

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Mon Mar 15 09:07:00 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
> [...]
>
>  Louis de Wit <fert6565 at HOTMAIL.COM>
>
>  Je bedoelt Bush en zijn christelijke kornuiten, neem ik aan ?

>  Mensen die reageren zoals jij kiezen emotioneel partij in hun
>  reactie en worden daarmee onderdeel van het probleem. Wie problemen
>  wil oplossen (of op z'n minst: ze poogt te doorzien), staat boven de
>  problemen. Die kijkt waardoor zo'n vreselijke aanslag wordt
>  getriggerd. En dat geweld is -helaas- altijd nog een graadje erger.
>  Die tweehonderd doden in Spanje wegen toch echt niet op tegen de
>  tienduizenden in Afghanistan en Iraq die begaan zijn door het

Ik kan me best voorstellen dat Louis (emotioneel, zoals jij zegt) partij
kiest. Dat mag hij evenzeer als jij dat doet Marc, want de weigering een
keuze te maken is óók een keuze, en te spreken over contra-terreur duidt ook
al een keuze aan. Ik zou de burgerslachtoffers in Afganistan en Irak niet
goed willen praten. Niet degenen die gevallen zijn door de Westerse
invallen, maar ook en al helemaal niet de burgerslachtoffers die gevallen
zijn door de regimes daar zelf. Of wil je de onderdrukking van
anders-gelovigen of vrouwen in Afganistan en de moorden op Koerden en
Sjiieten in Irak duiden als terreur van het Westen?
In tegenstelling tot jou meen ik dat het Westerse geweld niet erger is dan
dat van Saddam, niet qua aantal en niet qua bruutheid.
Daarnaast is de aanslag in Madrid niet te duiden als contraterreur als
gevolg van de Westerse invallen in Afganistan en Irak. Dan heb je een wel
erg beperkte horizon. Er vonden ook voor die (ruim van tevoren
aangekondigde, en dus niet terroristische) militaire invallen al lange tijd
aanslagen tegen het Westen plaats, en juist niet alleen tegen een Amerikaans
marineschip (wanneer er sprake zou zijn van een oorlog een legitiem militair
doel), maar ook in Afrika en Azie tegen ambassadegebouwen en discotheken, en
we weten allemaal nog van de aanslagen op het WTC (2x) en het Pentagon in de
US.

>  Of deze terroristen angst kennen weet ik niet. Maar ze zijn wel heel
>  erg kwaad op ons vanwege onze misdaden tegen hun cultuur en religie,
>  zoveel staat wel vast. Die kwaadheid lijkt me zeer authentiek. Ze
>  willen iets doen tegen de terreur van het Westen en de vraag luidt
>  dan: is er een alternatief voor hun contra-terreur ? Zoja: wat dan ?
>
>  Kortom: volgens mij zit je er volkomen naast. Maar je hebt 1 troost:
>  de regering zal zich opstellen op de wijze die jij graag ziet.

Dat er al lange tijd een diepe wrok bestaat in sommige islamitische kringen
over (vermeend?) Westers imperialisme is duidelijk. Dat die wrok voortdurend
wordt geuit in de vorm van de moord op onschuldige burgers is echter
verachtelijk en ontoelaatbaar.
Dat is de keuze die ik maak.