Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Mar 12 18:32:57 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tuurlijk, dat stelde ik ook, maar een stichting kun je per definitie
niet als burgerbeweging typeren (lees Wim v/d Griendt's mailtje er nog
maar eens op na).

> Verenigingen hebben de neiging naar binnen
> gericht te zijn. Eigen, en vaak onverklaarbare doelen na te streven.

Yep, maar dat is dan waarschijnlijk vanwege gebrek aan controle door de
leden en daar zijn die leden zelf bij. Geen enkele democratie is
perfect. Bij een stichting is dit echter gewoon een gegeven (nl de reden
van oprichting).

In de rest van de mail sla je de plank regelmatig mis, en ik denk te
weten waarom. Volgens mij zie jij een vereniging als een vorm van
indirecte democratie en daarmee als defect (niet-leden hebben immers
geen invloed). Ik kan daar (voor bepaalde verenigingen) deels in
meegaan, maar feit blijft dat het interne process per definitie
democratischer is dan in een stichting (dat *is* juist het verschil
tussen een vereniging en een stichting).

Een burgerbeweging als stichting is kolder, niet serieus te nemen. Als
vereniging kan het, zolang de leden actief betrokken blijven in de
besluitvorming en vooral ook de uitvoering van activiteiten. Uit Hein
zijn commentaar trek ik slechts e e n conclusie: het uit negatieve
argumenten voortgekomen besluit om te kiezen voor een stichtingsvorm
voor db.nl was gedoemd te mislukken. Wie de schuld was aan wat en
waarom, interesseert mij absoluut niet en hoort hier simpelweg niet
thuis. Fritz heeft gelijk, kappen ermee, en de pijlen richten op
politiek relevante zaken, zoals het aankomende congres.

Groeten,
Mark Giebels