Intimidatiepoging tegen Thomas Schlijper)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Mar 10 21:08:46 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 20:46 10/03/2004 +0100, Antid Oto wrote:

>correctie: Marijnissen stelde deze zin vragenderwijs aan de regering.
>Bij wijze van vraag dus.

Retorische vraag misschien?

>Uw kunt er anders ook wat van (retorisch gezien),
>wat voor boek gaat het worden?

Als het mij ligt: een spannend boek, vol machtswellust, onderdrukking, opstand en romantiek. Maar ook tragedie en noodlot. Het gaat over een jongetje, Hans geheten, die terecht komt in een gevaarlijke internetsekte, n.b.l.d. geheten (nationale beweging leefbaar digitalisme) die voorgezeten wordt door een gevaarlijke gek die de organisatie als zijn persoonlijk speeltje beschouwt. Die gek heet Meester Hendrik, en is moreel volstrekt defect. Hij misbruikt alle secretaressen en maakt zijn ondergeschikten uit voor internetproleten. Hans ontwikkelt niettemin (Freud, ach Freud!) een ingewikkelde liefde voor de Gek. Het aantrekken en afstoten wat de klok slaat. Sarren en terugtrekken. Aandacht vragen en weghollen. Enfin, de gebruikelijke ellende bij dit soort psycho-sociale verknopingen. Het eindigt ermee dat Hansje, inmiddels groter gegroeid, ja, zeklfs een ietwat corpulente veertiger is geworden, een ware klopjacht op Hendrik voert, waarbij alle middelen, inclusief internet, politi
 eke p
artijen en mailinglists worden ingezet. Hansje krijgt Hendrik tenslotte te pakken: hij weet Hendrik via een lek aan de pers te ontmaskeren. Hendrik pleegt zelfmoord, maar sleept in zijn val onze Hans mee. Deze slotscene is dramatisch: je ziet Hendrik op een boorplatform in de Noordzee staan, met zijn pistool tegen het eigen hoofd gedrukt, maar hij houdt Hans tevens met hetzelfde wapen onder schot (iets waar Hansje helemaal panisch van wordt: hoe kán dat nou? Hoe kan dat nou?)  Met één welgemikt schot doorboort de kogel uiteindelijk zowel het hoofd van Hendrik als van Hans. Het is afschuwelijk. Gruwelijk. Weer-zin-wekkend! Bij elke zin die ik op papier zet dringen de tranen zich naar buiten. De filmrechten heb ik verkocht aan SBS6.

>Dittrich is er anders ook niet vies van: "There is something rotten in the
>state of the Netherlands".

Klinkt historisch. Het kwaad verplaatst zich zuidwaarts, begrijp ik?

>En als ik het smeuïg geflambeerde geheen-en-weer aanschouw
>tussen jullie beiden, dan moet ik Dittrich toch enigzinds in het gelijk stellen.

Hahaha! Je hebt gelijk. Het is weer-zin-wekkend. Kunnen we er geen motie van maken?