Slecht lezende populisten (OM revisited)

Muijz muijz at DDS.NL
Sat Mar 6 20:06:30 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On zaterdag, maa 6, 2004, at 13:22 Europe/Amsterdam, Hein van Meeteren
wrote:

> U kunt zich van alles herinneren,

Onjuist. Ik kan mij bijvoorbeeld de Watersnoodramp van 1953 niet
herinneren.
(Ik was toen namelijk nog niet geboren.)

> maar we hadden afgesproken dat u deze lijst verder niet zou lastig
> vallen met uw privé besognes.

Onjuist; zo'n afspraak bestaat niet.
Wel heeft u mij enkele malen verzocht het niet meer over die
stichtingsgeschiedenis
te hebben. Dat is overigens helemaal geen privé-kwestie.

> Als eea u nog niet duidelijk is dan leg ik u per privémail nogmaals
> uit wat het verschol is tussen een stichting en een vereniging.

U hoeft mij op dit terrein niets uit te leggen.
Uzelf bent het die de statuten van de stichting in kwestie niet begreep.
Zie bijvoorbeeld:
http://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?A2=ind0310&L=d66&P=R8166&I=-3

> Ik vrees dat zijn opleiding van een niet al te hoge kwaliteit was,.

Misschien vreest u dat terecht. Misschien was de opleiding van hoge
kwaliteit, maar
liet het begripsvermogen van de heer Wilders te wensen over; wie zal
het zeggen?
Dat is echter irrelevant. U pleit voor meer juristen in de kamer, en u
breekt de staf
over de heer Wilders. De heer Wilders is echter geschoold als jurist,
en kan daarom
niet dienen ter 'illustratie' bij een 'pleidooi' voor meer juristen in
de Tweede Kamer.

> U suggereert dat de TK een directe afspiegeling moet zijn van de
> nederlandse beroepsbevolking.

U bent degene die hier iets suggereert.

> Hoeveel marktkooplieden zijn TK-lid? Hoeveel "huisvrouwen"? Hoeveel
> niet geïntegreerde medelanders?
> Hoeveel bewoners van achterstandswijken? Hoeveel studenten?

Dat weet ik niet meneer Van Meeteren. Weet u het?
Of bent u weer eens een tirade begonnen zonder relevant cijfermateriaal?

> Misschien vergeet u dat het hoogste bestuursorgaan van dit land
> behalve een regering-controlerende taak óók een besturende en
> wetgevende taak heeft. Daarvoor zijn enige kennis van zaken en enige
> ervaring in de samenleving misschien handige hulpmiddelen.

Suggereert u nu dat de heer Wilders niet over die 'enige kennis' en
'enige ervaring' beschikt?

> Achteraf had ik daar gelijk in.

Nee.
Dat doet trouwens ook niet ter zake. Waar het om gaat is dat u, hoewel
juridisch geschoold,
op basis van 1 incident een gehele partijtop beschuldigde. Juridisch
gezien onzindelijk denken.

> Ja, zo gaat dat. Incidenten kunnen een structuur aardig illustreren.

Illustreren, dat is iets anders.
U illustreert geen betoog; bij u is het incident vertrekpunt voor een
tirade.

> Neen, de *VVD* heeft anders beslist.

Nee, het volk heeft anders beslist. Het had immers door voorkeurstemmen
kunnen afwijken
van de volgorde die bepaald is door de VVD.

> Sterker nog; de *top*  van de VVD heeft anders beslist. De Heer
> Wilders is, als ik me niet vergis, op de slippen van de lijsttrekker
> in de kamer gekomen. Dat gaat nu eenmaal zo.

Als D66 wat meer stemmen had getrokken, was u op de slippen van de
lijsttrekker in de
Tweede Kamer gekomen. Kennelijk bent u daar op tegen. Toch kan ik mij
niet herinneren
dat u voor de verkiezingen heeft gezegd: ik wens uitsluitend op basis
van voorkeurstemmen
plaats te nemen in de Tweede Kamer; als ik op de slippen van de
lijsttrekker de Kamer
binnekom zal ik mijn zetel opgeven.

>  Maar stel dát hij met voorkeursstemmen in de kamer was gekomen, dan
> was mijn oordeel niet anders geweest.

U meent het dus beter te weten dan de kiezers?
Bent u eigenlijk wel democraat?

> Idem, dat was niet het volk, maar D66. En ja, daar leg ik me bij neer,
> voorlopig.

Als het volk had gedacht: 'die Van Meeteren is geweldig, die moet
absoluut in de Kamer',
dan hadden de kiezers u met voorkeurstemmen in de Kamer gekozen.
Maar u haalde een paar honderd stemmen, geloof ik. (Nog veel te veel
natuurlijk.)

> Neen, want een kamerlidmaatschap is niet mijn grote ambitie.

Jokt u weer?

Erik vdMb