Slecht lezende populisten (OM revisited)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Mar 6 11:25:07 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 08:30 06/03/2004 +0100, Henk Vreekamp wrote:

>Doch, verval nu weer niet tot de gedachte dat de hoogte van de opleiding iemands politieke bekwaamheid bepaalt.

Dat heb ik niet beweerd. Maar wel: een degelijke academische achtergrond is geen garantie, maar wel een stap op weg voor/naar kwaliteitsvertegenwoordigers. Je hebt uiteraard meer nodig, en niet alle parlementariers hoeven academisch te zijn, maar het geklungel rond die geweldsinstructie en dat volstrekte onbegrip vorr de juridische context van de missie en de brief van De Wijkerslooth, hebben me gesterkt in het idee dat de kamer voor té groot deel is gaan bestaan uit mager opgeleide aandachtstrekkers die misschien in staat zijn bínnen hun partijen wat vriendjes en vriendinnetjes op te trommelen om hen op een verkiesbare plaats te "regelen", maar die verder, qua maatschappelijke worteling, qua levenservaring én qua academische (intellectuele) instelling onder de maat blijven. De Kamer als vergaarbak voor kneuzen, wat een aardige gedachte ineens.

>Da's oak popie-jopie... Meritocratie is nu eenmaal de sociaal-democratische versie van het individueel liberalisme nadat eerst het achterlijke volk is verheven.

Zal best, en poapi joapi vind ik op zichzelven niet zo ernstig in een mediacratie. Sterker nog: enig poapi joapi gedrag kan ik wel waarderen, want is nodig voor het genereren van electorale aanhang . Maar als het daar blij blijft, dan is wel erg *shallow*.

>Die Wilders roept bij mij een reuk van frauduleus bederf op, dus over hem geen goed woord.

Hij zal best wel eens helpen bij afwassen, denk ik.

>Volgens mij is dat rondrennen van Ned militairen is Irak illegaal - moeten we nou echt over specifieke gevallen gaan oordelen als de generieke maatregel al totaal fout is.

Dat gaat recht in tegen onze fractielijn. Die accepteert de de ontstane situatie als een realiteit en neemt dus de oorlog en de bezetting als niet terug te draaien gegevens. De principiële "generieke" veroordeling kregen we er wel enigszins door bij het congres, maar hoor ik niet helder terugkereen in de uitspraken van bijvoorbeeld Bert. Die neemt de laatste VN resoluties én de missie als uitgangspunt, als context dus waarbinnen modificaties kunnen worden aangebracht.

Ik vrees dat jij, ik en nog een paar gekken die de oorloog *generiek* afwijzen een minderheid vormen binnen D66. Ik ben al eens door een geacht partijgenoot "crypto-pacifist" genoemd in dit verband.

Tja.....