overheid zal vroeg of laat moeten komen met aanpassingen in de wet

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Tue Mar 2 23:34:09 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Louis de Wit wrote:

> Natuurlijk merk ik zoals wel vaker wanneer dit onderwerp ter
> sprake komt ,dat er weer onervaren amateur marketinggoeroe's
> opstaan die denken creatief te denken en met allereli uiteenlopende
> marketingachtige oplossingen komen.

Toch denk ik dat de kern van het vraagstuk is dat de platenindustrie
*als zodanig* niet iets is dat per se moet blijven voortbestaan. Haar
enige bestaansrecht (uit de tijd van voor Kazaa) is dat ze dient om de
muziek van de artiesten bij het publiek te brengen en om het publiek te
informeren over wat er zoal aan muziek bestaat. Voor de tijd van het
grootschalig downloaden was er geen andere manier om dat te doen dan om
muziek op geluidsdragers te zetten en die via winkels te verkopen - een
duur proces waarvan de kosten alleen konden worden terugverdiend 1) door
selectief te zijn door alleen die muziek uit te brengen die door een
groot aantal mensen gekocht werd, en 2) doordat thuis kopiëren van de
geluidsdragers in de praktijk meestal moeilijk of niet erg bevredigend
was (wegens slechte kwaliteit). Tegenwoordig is dat allemaal niet meer
het geval, en hebben we (= de consument en de artiest) de
platenindustrie dus niet meer nodig.

Wat ik maar zeggen wil: je hebt op zich zeker gelijk dat de
platenindustrie kosten gemaakt heeft bij het maken van die CDs die ze
natuurlijk wil terugverdienen en dat het daarom logisch is dat ze
negatief staat tegenover activiteiten die dat ondermijnen (zoals het
downloaden). Maar anderzijds kun je de consument moeilijk kwalijk nemen
dat die niet meer bereid is te betalen voor het instandhouden van een
distributiesysteem dat overbodig is geworden. Stel dat Albert Heijn zijn
winkels met paard en wagen wil bevoorraden, dan ben ik als consument
toch echt niet bereid om op te draaien voor de nadelen daarvan (hogere
kosten, lagere snelheid dus minder keus). Het verschil is alleen: als
Albert Heijn zoiets doet kan ik als consument voor precies dezelfde
producten uitwijken naar een andere supermarktketen die wel vrachtwagens
gebruikt. In de platenwereld echter spannen alle distributeurs niet
alleen samen waardoor er geen uitwijkmogelijkheden zijn, maar eisen ze
ook nog wettelijke maatregelen om af te dwingen dat iedereen met paard
en wagen blijft rijden.

Maar goed, gelukkig ben jij ook niet van alle redelijkheid gespeend
aangezien je schrijft:

> De bewustwording dat er voor het collectieve, netjes gezegd, gratis
> consumeren,(lees jatten) een nieuw systeem moet komen zou bij ieder
> beschaafd en weldenkend mens moeten opdoemen.

Al zou ik het net iets anders formuleren: het is niet zozeer voor het
"jatten" (door de consument) dat er een alternatief moet komen, maar
voor het halstarrig vasthouden (door de platenindustrie) aan een
overbodig en te duur geworden distributiesysteem.

Een nuanceverschil? Toch niet... Door er op deze manier tegenaan te
kijken, verbetert niet alleen de toon van het debat aanzienlijk (en dat
heeft toch een PR-voordeel lijkt me), maar komt het probleem ook te
liggen op het bordje van degene die het moet oplossen: de industrie.
Want ik geloof best dat er in de platenindustrie voldoende slimme mensen
zitten die al heel goed hebben nagedacht over alternatieve manieren om
te zorgen dat muziek zo efficient mogelijk bij de consument belandt (en
geld bij de artiest). Alleen kan ik dat niet rijmen met het feit dat
tegelijkertijd wordt doorgegaan met de consument een moreel defect aan
te praten ("jatten") en met het voeren van rechtzaken om de spaarpotjes
van kinderen en omaatjes. Het schraperige, onsympathieke
achterhoedegevecht van een systeem dat weet dat het overbodig is
geworden.

/Herman, zelfbenoemd goeroe