24 juni: vervolg TK-overleg software-octrooien

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Jun 19 08:39:07 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Bart,
>
> In jouw reactie op de aanbiedingsbrief van staatssecretaris Van Gennip
> schreef je onder meer het navolgende:
>
> [>>] Patenten hebben als zijnde door de staat beschermde monopolies een
> [>>] remmend effect op welvaart en vernieuwing. Dat effect kan heel
> [>>] wel alle beoogde positieve effecten overschaduwen.
>
> In Nederland is met de invoering van de Rijks Octrooi Wet 1995 (ROW95) in
> het kader van de marktwerking en deregulering heel bewust gekozen voor het
> [...]

EZ lijkt me overheid, Tjerk.

Bovendien inzake BIE:
(27 428 Nr. 43)
"
De kans is dan aanwezig dat dergelijke octrooien onterecht
of te breed zijn verleend. Nederlandse bedrijven die
octrooiposities van concurrenten analyseren dienen een
kritische houding in te nemen ten aanzien van de geldigheid
van dergelijke ongetoetste octrooien, omdat deze geen
getrouw beeld hoeven te geven van de beschermwaardigheid van
de betrokken uitvinding. Dat geldt evenzeer indien de
betrokken bedrijven beticht worden van inbreuk op een
ongetoetst octrooi.
"

En Bart heeft m.i. nog steeds een punt "dat het bereikte
effect heel wel alle beoogde positive effecten kan
overschaduwen".

En belangrijk is m.i.:
en aanbevolen...
Bron: 26 628 Industrie- en dienstenbeleid Nr. 4
"
Nederland en de kenniseconomie

De OECD stelt in zijn «Science, Technology and Industry
Outlook 2000» (2000) vast dat de economieën van de
OECD-landen structureel aan het veranderen zijn. Deze
veranderingen weerspiegelen het belang van de rol
van kennis en innovatie in deze economieën. Er wordt ook wel
gesproken van een «knowledge-based economy». In deze
«knowledge-based economy» staat innovatie centraal. Het
innovatieve vermogen van een economie wordt mede bepaald
door de mate waarin gegenereerde kennis omgezet kan worden
in nieuwe producten en processen.
"

Nu heb ik voortdurend de indruk dat men niet echt goed
begrijpt wat met: "In deze «knowledge-based economy» staat
innovatie centraal", bedoeld wordt.

Naast de informatietechnologie staat daarnaast de economie
zelf in het centraal. De neiging om te zoeken naar
bescherming (via octrooi/patent) in stijdt met hetgeen
inherent is aan de informatietechnologie.

Innovatie wordt dan juist niet bereikt. Voor innovatie zijn
m.i. ook andere dingen noodzakelijker, w.o. zicht op de
markt en concurrrentie.

FYI:
"
De rol van Bureau voor de Industriële Eigendom (BIE)

• Voorlichting
BIE is de uitvoeringsorganisatie van EZ op het gebied van de
Industriële Eigendom. Naast octrooiverlening als hoofdtaak
van BIE is één van de taken om voorlichting te verzorgen aan
diverse doelgroepen, waaronder universiteiten. Om de
geconstateerde knelpunten in de sfeer van een gebrek aan
informatie en kennis rondom octrooiering op te lossen is een
belangrijke rol voor BIE weggelegd. Universiteiten worden
reeds voorgelicht over kennisbescherming en de mogelijkheden
voor kennisexploitatie door middel van octrooiering. Op dit
moment verzorgt BIE workshops en gastcolleges bij
universiteiten over het gebruik van octrooiliteratuur.
Verder heeft BIE voor universiteiten
standaardvoorlichtingsmateriaal over de procedures rondom
nationale en internationale octrooiverlening.

• BIE als landelijk helpdesk
De AWT is van mening dat een landelijke helpdesk kan
voorzien in de behoefte aan kennis over octrooibeleid en de
ondersteuning hiervan.  EZ en OCenW zijn van mening dat de
feitelijke kennis over octrooiprocedures in voldoende mate
bij BIE aanwezig is.

• Platform Universitair Octrooibeleid
Op 8 maart 2001 is het Platform Universitair Octrooibeleid
opgericht op initiatief van BIE. Dit Platform, waarin op dit
moment leden van het College van Bestuur van een aantal
universiteiten zitting hebben, biedt de mogelijkheid om van
gedachten te wisselen over de inrichting van universitair
octrooibeleid op basis van ervaringen in binnen- en
buitenland en best-practices.

• Pilot voor octrooiverantwoordelijken
BIE start binnenkort een pilot op het gebied van
octrooiverantwoordelijken. Een universitair docent binnen de
vakgroep of faculteit van een universiteit wordt dan
opgeleid door BIE. Doel is om voldoende kennis te creëren
binnen de universiteit op het gebied van octrooiering
(bijhouden van labjournaal, vaststellen van nieuwheid,
procedures, beleid en strategie, kosten).
"

Henk Elegeert