Brinkhorst info spoeddebat

J-Pax j.hoek6 at CHELLO.NL
Wed Jun 9 23:52:02 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: owner-d66 at nic.surfnet.nl [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl]Namens
Mark Giebels
Verzonden: dinsdag 8 juni 2004 17:34
Aan: hmje at home.nl; D66 at nic.surfnet.nl
Onderwerp: Re: Brinkhorst info spoeddebat

mark wrote:

MAg ik je er tot slot op wijzen dat juist start-up bedrijven gedwongen
zijn vroeg met de uitvinding te gaan leuren om financieel (vooral qua
cash-flow) te overleven. Tel daarbij op dat ze ook het kwetsbaarst zijn
wat betreft 'jatten' van hun idee(en), want vaak is hun hele
bestaansrecht gebasseerd op die ene vondst.

Ik ben benieuwd naar je oplossing.

Groeten,
Mark

Ik weet niet wat hmje doet, Mark maar ik heb hier 2 goede oplossingen voor.
Ik ben zelf ook al met NDA's bezig geweest, de zgn.
non-disclosure-agreements, waarbij beide partijen elkaar beloven, op papier,
dat ze niks van de geopenbaarde ideeen zullen prijsgeven.

En inderdaad, als kleine zelfstandige trek je dan altijd aan het kortste
eind. In die agreements staat altijd iets van , "als wij niet tot zaken
kunnen komen, houden wij ons vrij om met andere bedrijven zaken te doen"
en"mocht het idee in ons bedrijf al uitgevonden zijn, dan houden wij daar
het recht op"  en dan moet je maar aantonen, dat jouw afgeketste idee, dat
dan in een ander bedrijf opduikt, of in hetzelfde bedrijf, maar dan als
eigen idee, van jou afkomstig is. Hoe vaker je zo'n NDA ondertekent naar
bedrijven, hoe meer kans je hebt dat er eentje het "zijn eigen idee eerder
al ontwikkelt" noemt.

Vandaar dat veel kleine bedrijven inderdaad te vroeg happen, om zo maar in
ieder geval een contract binnen te krijgen, eer hun idee 'eerder bedacht in
het bedrijf zelf", waar ze het in eerste instantie overhandigden met een
nda.(wederzijdse "inkijk-agreement". naar toe gingen.

Het beste zou mij ook lijken, dat hier een waterdicht systeem voor komt, met
door de regering vastgelegde min. wettelijke teksten, waaruit een nda min.
moet bestaan, om beide partijen daadwerkelijke garantie te geven, dat hun
ideeen ook daadwerkelijk wettelijk beschermt worden.

Dus een door de overheid opgestelde standaard voorwaarde voor een nda. waar
ieder nederlandse zakenpartij/bedrijf zich aan zou moeten houden, en dat de
garantie geeft voor een "veilig" zakendoen, zonder "dievenloopholes", waar
het grootste deel van de companies gebruik van maakt, incl. alle
\Amerikaanse en Australische bedrijven, die ik benaderd heb, toendertijd.

Ten tweede, en dit heb ik al eens eerder gemaild, zou je beter de 110 mln.
euro, die de regering wilde gebruiken voor het stimuleren van innovatie in
Nederland via de subsidiering van grote bedrijven, voor een gedeelte
reserveren, om een systeem op te zetten waar kleine zelfstandigen en
individuen, die nu 25.000 euro moeten neertellen voor een patent op europees
of mondiaal niveau.

De meest ideeen komen toch voort uit zelfstandige mensen, en ipv. die de
hele tijd naar grote bedrijven dirigeren, waar ze 9 van de 10 keer aan het
kortste eind trekken, zou er voor een gedeelte van die 110 mln. euro, een
soort id-nl opgezet kunnen worden, alleen dan nationaal.
Zet een proffesioneel "patentenlevensvatbaarheid-panel" in elkaar, die
beoordeeld, tegen kostprijs, geen winst(dus een stichting), de marktwaarde
van een onder geheimhouding aangeleverd idee, zij zoeken, bij voldoende
marktpotentieel, of de snelste en juiste route voor de ondernemer om een
patent te krijgen, en ook worden de marktpartijen, die op licentie-basis
interesse zouden hebben (of voor patentovername), benaderd voor
onderhandelingen.

Zo breng je hèèl veel losse "bureaula-ideeen", die voor de induvidu zelf
niet te financieren zijn, tot leven, en geloof mij, ik heb zelf ook al een
paar van die potenttiele ideeen liggen, heb bij id-nl ook te horen gekregen,
dat ze te patenteren zijn, maar ik heb niet eens geld om het einde van de
maand te halen.

Millonaire whithout money, so to speak, maar dat zou kunnen veranderen, als
er een mogelijkheid komt, om je idee voor een commercieel haalbaar produkt
veilig en tegen min. kosten in te leveren bij een staatsstichting, die zo
het bedrijfsleven èn de mensen met de ideeen stimuleren om de al jaren in de
lade liggende "onbetaalbaar-patent-ideeen" om te zetten in daadwerkelijke
harde cash.

Hoeveel grote bedrijven je ook hebt, de ideeen komen altijd van het
individu, en je hoeft hèlèmaal niet bij een groot bedrijf te werken, of
ùberhaupt te wèrken, om een nuttig en commercieel exploiteerbaar idee te
ontwikkelen.

b.v.

Een taxi-chauffeur leest in een encyclopedie, dat turbulentie in water,
water meer zuurstof geeft. Dacht bij zichzelf, gaasje in brandstofleiding,
meer zuurstof, betere verbranding.

Onderzoek, blijkt, 25% besparing op je brandstof, door 1 lullig gaasje, en 1
"lullige" taxi-chauffeur. Verder nooit meer wat van gehoord.

Met het systeem dat ik voorstel, is juìst dat soort "ideetjes van niks" om
te zetten in de miljoenen en miljarden van morgen.

En het kost een schijntje van wat het grote bedrijfsleven van die subsidie
vraagt, want die taxi-chauffeur heeft geen research-team, geen secetaresse,
geen potloden-en andere dineetjes-overhead, maar een kant en klaar idee,
helemaal zèlf ontwikkelt, moet àllèèn èvèn 25.000 euro neertellen voor een
wereldwijd patent, incl. jaarlijkse onderhoudskosten.

En dàn heeft ìe nòg nìks, kan elk groot bedrijf hem "uit zijn patent
wachten", als ze geen zin hebben om te onderhandelen.

Met de "id-nl" opzet van de overheid, als stichting, zou je dit soort
ideeen, na beschouwing, voor de min. kosten kunnnen onderzoeken op
haalbaarheid, en je zou een enorme generatie van ideeen aanboren, die het
bedrijfsleven èn de "kleine man" een enorme financiele en innovatieve
injectie zou geven.

En dit maar voor een fractie van de 110 mln. euro, die de overheid nu wil
verdelen over de grote bedrijven, hun secetaressen, overuren en andere
"noodzakelijke"  uitgaven, die taxichauffeurs kunnen missen als kiespijn.

Doe dit, desnoods als proef min. 2 jaar, en mocht het een sucses zijn, dan
is het een nieuw ontwikkelde route tot innovatieverbetering binnen
Nederland, die permanent en stelselmatig bijdraagt tot de welvaart en
concurrentie-positie van Nederland.

Geef dit idee een kans, want je wil niet weten hoeveel
"potentiele-deadcertain money-makers" ik persoonlijk thuis heb liggen, en ik
ben ècht niet de ènìgste.

Heb er in een melancholische bui rond kerstmis 2002, veel over de 50.000
nodeloos verminkten, 100-den doden, door nòg stèèds rond 1 idee naar
Map-Environmental gestuurd, een nederlands milieu-bedrijf, die ik een
methode aan heb gereikt om mijnen op te sporen, òòk als ze in plastic,
houten of kartonnen omhulsels verpakt zijn.

Op basis van een artikel in de Volkskrant van 1998, waarin stond dat het
bedrijf een nieuwe milieu-scan had ontwikkelt, heb ik ze aangereikt, dat ze
daar, met mijn idee, ook al die "niet-metalen" mijnen mee op kunnen sporen,
gebasseerd op zoeken naar de explosieven, ipv. de omhulsels.

Dit werd ontvangen, heb een half jaar later nog geinformeerd naar de
gevolgen. Antwoord: "Binnen een half jaar gaan wij de eertse tests
doen"..... Map-Environmental.

Ben later weer wat meer "bij mijn positieven", hoor dat Lady-Di fonds alleen
al 100 gld. in kas heeft voor de strijd tegen mijnen, weet dat als mijn
systeem in werking wordt gebracht, er òòk minder geld nodig is om 50.000
protheses per jaar te maken(gelukkig maar), en dat het zelfs tot de
mogelijkheden behoort, om per helicopter te scannen, wat het hèèl wat
dragelijker maakt, dan "prikken met een stokkie".

Volkskrant was geínterresseerd in een artikel, belde Map-Environmental,
ketste daarna af, heb het bedrijf nog gemaild met reden en argumentatie,
krijg alleen nog maar te horen: "nare smaak in mijn mond van u mail(?!?),
mail ons nooit meer".

Maw. Prima om een idee te mailen, maar zòdra je ook claimt, dàt het jòuw
idee ìs, of dat bevestigd wil krijgen, zwijgen ze je dood, want stèl je
voor, dat ze dan òòk nog dat "gratis" miljoenenidee, nog wat terug zouden
moeten doen, àl was het maar een kranteartikeltje.

Heb hetzelfde idee, alleen nog wat verbetert, aan dhr. Rhebergen, van
fel.tno, gemaild, krijg niet eens meer antwoordt op de meest simpele en
directe vragen.

Lang verhaal, misschien nooìt geschreven, als ik een mogelijkheid had gehad,
om voor minimale kosten dit idee te laten onderzoeken, door de door mij
eerder genoemde "small-business-loan" stichting van de overheid, à là
"id-nl", dat voor een fractie van de 110 mln. euro geoormerkt voor grote
bedrijven, vele kleine ideetjes groot kan maken.

Ik heb persoonlijk nog een paar van die "mijnen-ideetjes" liggen,  die mij
ruim millionair, en zelfs verder kunnen maken, thuis liggen, en ik denk
zelf, nòg vele mensen zullen dit "luxe-idee"  herkennen. maar ja, hoe wil je
aan 25.000 euro komen, als je niet eens je huur kan betalen.

Kortom, oplossing duidelijk aanwezig, maar wil om het op te lossen is de
kant van de politiek, dàt zìjn jùllìè, D66, Jùllìe regeren toch!?!?!?!?!
Dòe daar dan ook wat mee, voor je het weet, zit je weer in de
oppositie-banken, zonder gepresteerd te hebben, wat er mogelijk ìs, omdat
dat bij jullie aankwam als mogelijk wàs.

Dus doe wat met de oplossingen, die je krijgt aangereikt, geef ze desnoods
aan een andere partij, ik krijg zelf steeds meer de neiging omdat maar te
gaan doen, vind de response hier voor logische en structurele oplossing af
en toe aanmatigend, krijg alleen maar gezeik over zelfverzonnen vormfoutjes
over hoe je hier zou moeten mailen, alsof je het land daar mee overeind
krijgt.

Niet geinterresseerd, niet lezen, òòk niet zeiken.

110 mln. euro aan innovatieve secretarresses en andere onkosten voor het
grote bedrijfsleven(lees, allemaal losse individuen, net zoals jij en ik)
terwijl de net of bijna afgestudeerde studenten op allerlei vlakken met
bruisende ideeen aanstormen, op het grote bedrijfsleven, dat ze met mijn
insteek zèlf zouden kunnen worden.

10 mln. euro voor de individu, 100 mln. naar het grote bedrijfssterven, waar
zit er dan meer leven in !?!

Time will tell, but only for 10 mln. euro.

Het geld is toch al geoormerkt, merk het als d66 dan voor 10% naar de
"Stichting voor Innovatieve Ideeen der Staat der Nederlanden, Individuele
Patentontwikkeling".

See you when you pay up,

J-Pax.