Brinkhorst info spoeddebat

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Jun 9 20:57:10 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> [...]
> projectje voor de schenen willen (durven) schoppen. Via een patent gooi
> je toch alles open en bloot op de markt en vraag je dus om acties van
> creatieve concurrenten om er voordeel uit te halen, op welke manier dan
> ook. Aannemende dat het project een succes wordt, uiteraard.
>
> Maar ik weet niet of ik dit vanuit maatschappelijk oogpunt wel te
> prefereren vind boven patenten. En daar hebben we het hier toch over.
> Het betekent dat geheimhouding de standaard wordt en daarmee vertraag en
> bemoeilijk je kennisoverdracht. Dat kan tot desastreuze gevolgen voor de

Stel je eens een scenario voor met een partij die serieus in je patent
is geinteresseerd. Zou het dan niet voor de hand liggen om jou direct in
te schakelen (tegen betaling) dan om alleen vanuit de tekst van het
patent te gaan werken?

Ik denk dat het directe samenwerken met de ontwikkelaar vaak een
superieur alternatief kan zijn voor het bestuderen van patenten.

Dat betekent dat de verspreiding van kennis zonder patenten wellicht nog
beter kan dan met. En dat de ontwikkelaar daar ook wel bij vaart. En wat
betreft de verjaringstermijn (waarna de kennis vrij is), de
ontwikkelingen in de IT-sector gaan zo snel dat die termijn  meestal
zo'n beetje gelijk staat met de eeuwigheid.