Nationalisme ten top, helaas ten top van de Lorenz-curve.

J-Pax j.hoek6 at CHELLO.NL
Sat Jun 5 13:29:39 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Volkskrant:

<<<Beatrix: 'Het Wilhelmus is van mij'.>>>

Niet eens van ons, het Nederlandse Volk, of van ons, Oranjes, familie etc,
nèè, van de Koningin persoonlijk, een hiërarchische mentaliteit, die haar
inderdaad de ouderdom doet lijken dat ze het eeuwenoude lied persoonlijk
heeft geschreven.

<<<In de regels voor militair protocol die op Defensie circuleren, staat
onder het kopje 'Muzikaal eerbetoon' dat het Wilhelmus slechts wordt
gespeeld 'bij aankomst dan wel vertrek van een buitenlands staatshoofd
indien H.M. de Koningin of een ander lid van het Koninklijk Huis aanwezig
is'.>>>

Mocht de Koningin toch niet Ons Volkslied terug willen geven, dan lijkt het
mij mooi en logisch opgelost om het wettelijk verplicht te stellen tot de
taken van het Koninklijk huis, om àltijd aanwezig te zijn bij aankomst dan
wel vertrek van een buitenlands staatshoofd.

Gèlìjk een mooie gelegenheid om het Wihelmus te spelen, dacht ik zo.

Geen wolkje aan de lucht, en ik zie het volgende staathoofd al aankomen om
hier ontvangen te worden, mèt Wilhelmus èn èèn lid van het Koninklijk huis
aanwezig.

Zo zie je maar, dat Wilhelmus van Oranje is, en niet van von Liphzauzer-von
Bistenfeld, of andere verdwaalde Duitse namen, die ik in mìjn
Wilhelmus-Nèdèrlands niet kan vertalen of spellen.
Die mag ze houden, desnoods op songtekst.

Mzzl. Orange-Pax.