Betr.: Jesses: Humanisme

Raimond de Tempe Raimond.deTempe at KB.NL
Fri Jun 4 15:30:59 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ach Marc,

ik heb het gelezen, en ben er niet van onder de indruk. Noch in
positieve zin, noch in negatieve zin. Het had erger gekund. Ja, ik ben
ook lid van het Humanistisch Verbond. Maar niet bepaald actief. Dus op
grote afstand betrokken. Het zou mij niet aanstaan, een dergelijke
studie. Je hebt gelijk - er is nogal wat cult in. Maar zou iets
dergelijks ook niet gelden voor die andere kleine bijzondere
universiteiten, die eigenlijk als een soort broeikassen voor eigen
parochie functioneren? Want voor de wetenschap hoef je daar niet heen.
Wat ik nog het meest negatieve geluid vind, is de uitspraak dat ze Paul
Cliteur niet zouden uitnodigen als docent, onmdat-ie te rechts zou zijn.
Dat is pas flauw. Cliteur is nota bene een tijd terug voorzitter geweest
van het HV! Zoals nu "onze" Roger van Boxtel. Dus toch uit de "eigen
zuil".
Wellicht zit het op enkele personen, maar het tweede bezwaar vind ik
dat gedoe om "links" te zijn. Maar datzelfde sfeertje vind je bij "ons"
in de club ook. Streven naar rechtvaardigheid is niet noodzakelijk
links! Zelfs een beetje meer solidariteit is dat niet. Pas als het
christelijke erfgoedje er doorheen mengt, dat iedereen altijd zijn
zonden vergeven moeten worden, wordt het pas dat kleverige links.

Groet, /raimond de tempe

>>> "Dr. Marc-Alexander Fluks" <fluks at dds.nl> 4-6-04 13:52:33 >>>
REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

R.R. de Tempe