Brinkhorst info spoeddebat

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Fri Jun 4 01:17:35 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> [...]
> de vliegtuigen van binnen nu veiliger zijn... Het benodigde geld om andere
> risico's te beveiligen wordt helaas in Irak uitgegeven.
>
> Uit eigen ervaringen blijft mij uit politieke wandelgangen vooral de
> meestgebezigde uitdrukking met het daarbij verstoord getrokken gezicht bij,
> als deskundigen of anderen na hen iets verstandigs zeggen: dat heb ik nou
> nog nooit gehoord. Zowel in Zembla als in Netwerk was dan ook de conclusie:
> er moet eerst (weer) iets ernstigs mis gaan voor passende maatregelen
> opportuun worden... In de volksmond heet dat: als het kalf verdronken is...

De politiek heeft, net als ieder individu, met een steeds grotere
informatie-toevloed te kampen, en dat leidt tot een steeds kortere
attention-span. De dingen worden niet afgemaakt, voortgang niet bewaakt,
uitvoering niet gecontroleerd, alles loopt achter, of verdwijnt in een la.

Uiteindelijk nadat iets zes keer aan de orde gekomen is en er vervolgens
iets helemaal misloopt gebeurt er iets, en of dat dan tot de beste
maatregelen leidt valt nog maar te bezien.

> Maar opbeurend is de vraag: hoe politiek bij de les te krijgen ook als dat
> nog niet voldoende leeft onderbevolking en media, en dus electoraal nog niet
> interessant is... Is (tv-)democratie hier per definitie gedoemd te falen of
> zijn er (nog) kansen op echt visionair leiderschap? Zo ja, hoe vergroten we
> die kansen?

Visionair leidersschap is afhankelijk van een individuele uitschieter,
meestal in tijden van crisis. Daar kunnen we niet steeds op wachten. En
dat leiderschap kan achteraf wel eens de verkeerde weg gewezen hebben.

De kunst van het directe communiceren, taal- en discussievaardigheid, en
ook een beetje het mediageniek zijn (hoewel ik denk dat dat wel meevalt,
het is meer een de indruk van authenticiteit) worden steeds
belangrijker. Dat heeft voordelen en nadelen, maar het lijkt me het
beste om het als een gegeven te accepteren.

Bart Meerdink