Formeren (was: LibDems winnen wegens Irak)

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Jul 22 07:16:46 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger:
Het schoolvoorbeeld van je verantwoordelijkheid uit de weg gaan he Bert.
Daar is D66 goed in.

--
BB:
Deze reactie begrijp ik eerlijk gezegd niet goed, Ger. Ik neem ten volle de
verantwoordelijkheid voor iedere beslissing die er genomen wordt, en waar
wij
voor hebben gestemd. Soms zijn die beslissingen niet altijd ons eigen idee,
maar zijn ze het resultaat van een compromis in het hoofdlijnenakkoord. Soms
ook zijn wij ronduit tegen bepaalde zaken (en stemmen we tegen), maar is er
een meerderheid in de Kamer die anders beslist. Maar als ik het misverstand
wek dat ik anderen de schuld ergens van wil geven (van wat dan ook), dan is
dat verkeerd: D66 is ten volle verantwoordelijk voor het huidige
kabinetsbeleid. Alleen verschillen jij en ik over dat beleid geregeld van
mening.
Overigens laat dat onverlet dat ik vanuit die verantwoordelijkheid ook
kritiek
op anderen mag hebben, toch? Ik vind de PvdA de meest onverantwoordelijke en
inhoudsloze partij van de afgelopen jaren. Niet om mijn eigen
verantwoordelijkheid te relativeren, integendeel, juist om aan te geven
waarom
ik zo gemotiveerd ben om de keuzes te maken die we maken, en waarvan ik vind
dat ze gemaakt moeten worden - al veel eerder gemaakt hadden moeten worden.

Dat wou ik nog even kwijt. Ik zal een tijdje niet kunnen reageren, probeer
de
mail van tijd tot tijd wel te lezen. Tot later!

Bert.

GER:
Dat we van mening verschillen is niet belangrijk. Het gaat er om dat je
weinig anders doet dan op de PvdA afgeven waar je samen mee in Paars  hebt
gezeten en dus, om nu met je eigen woorden te praten, net verantwoordelijk
voor het beleid was als de andere twee partijen.
En nu doe je het weer, met de zinsnede "waar wij voor hebben gestemd".
Tegenstemmen doet D66 alleen als er de zekerheid is dat de LPF voorstemt.
Vals dualisme noem ik dat. Het laat trouwens onverlet dat je dan nog,
verantwoordelijk blijft voor de beslissingen van dit kabinet, ook al stem je
tegen, je bent er lid van.
Kritiek mag je van mij op iedereen hebben, dat is gezond en dat heb ik ook.
Maar kritiek op Paars mag je van mij alleen hebben als je dat ziet als
kritiek op jezelf.
En wat inhoudsloos betreft, ken ik een partij die met zogenaamde inhoud in
dit kabinet is gaan zitten, terwijl ze eerst wat anders riepen, en die die
inhoud totaal heeft weg zien glibberen. Totaal geen inhoud meer over, dus
als je iemand inhoudsloos wil noemen begin dan maar bij jezelf, D66 dus.
De keuzes die jullie maken betwijfel ik of het wel keuzes zijn. Het komt
eerder over als het achterna lopen van. Zelfs kabinetsleden vonden het al
een raar geval dat jullie al een "keuze" hadden gemaakt voordat er een
gemotiveerde kabinetsbeslissing lag.(In Irak blijven of niet)

Als we durven te praten over de hoge werkeloosheid is dat de schuld van de
wereldeconomie en de uitkeringsgerechtigden. Dan heten we te duur en te lui
etc. Als de werkeloosheid wat beter lijkt te gaan is het ineens het beleid
van dit kabinet aso. Als mensen, ook hier, met andere argumenten komen wordt
er geen antwoord op gegeven. Zoals de cijfers van de Oeso, we zijn maar
middelmatig duur en we werken gemiddeld lang in Europa.
Als we het hebben over de sociale zekerheid geef je ook niet thuis, pas
geleden gaf je ook weer toe nog met de beloofde cijfers over WW en WAO te
komen. Ik wacht al op je cijfers vanaf december 2003. Je hebt ze niet dus
geeft daarmee ook toe dat je de KEUZES die jullie maken dus maakt zonder
enige last te hebben van de juiste cijfers over hetgeen je die keuzes maakt.
Maw, je loopt er maar blind achteraan.
Wellicht dat er nog een beetje hoop is voor al de WAO'rs die momenteel naar
de slachtbank worden gevoerd na 17 augustus, maar dat was een ander mailtje
van me. Waar je trouwens ook medeverantwoordelijk voor bent he Bert. Het
SBBS systeem dat is gemaakt om het voor derden onmogelijk te maken om te
zien hoe men tot beslissingen komt. Zo erg dat zelf rechters van de hoge
raad dat niet eens meer kunnen verifieren.
Heb jij die keuze bewust gemaakt? Jou kennende geloof ik dat niet, maar het
geeft wel aan dat je er wel degelijk achteraan loopt. Besef je de gevolgen
wel voor een heleboel mensen? Besef je wel beste Bert, dat er al doden
gevallen zijn door dit beleid. En dat die verantwoordelijk wordt afgedaan
met, we kunnen niet ingaan op individuele kwesties?
Besef je eigenlijk wel dat dit beleid ook het omgekeerde teweeg brengt Bert.
Dat er mensen zijn die gedeeltelijk waren afgekeurd en door dit eindeloze
getreiter van dit kabinet en UWV nu 100% zijn afgekeurd. Maar ach, dat zijn
allemaal maar individuele kwesties toch?

Dat je gelooft in de "keuzes" die je maakt geloof ik steeds meer, maar in
welk belang dat je daarin gelooft, daar gaat het om, en daar krijg ik steeds
meer twijfels bij. Volgens mij gaat dat niet meer om de belangen waarvoor ik
ooit op D66 stemde, helaas.

Ger.

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SIGNOFF D66