Formeren (was: LibDems winnen wegens Irak)

Wed Jul 21 22:52:58 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bbakker at USA.NET> reageerde met:
>De vraag is niet wat D66 de PvdA te bieden heeft. De vraag is wat de PvdA,
>Groenlinks en de SP het land eigenlijk te bieden hebben.

 Maar over dat laatste gaat de kiezer. Vervolgens wordt de PvdA de grootste
 partij met CDA/VVD/D66 < 75 zetels en dus gaat de PvdA bepalen wat er
 gebeurt (even uitgaande van de huidige stand van de politieke barometer -
 maar die is zo stabiel als nooit tevoren). Als D66 de PvdA niets te bieden
 heeft, dan ligt de partij eruit - waar ik dus, niet om morele reden, een
 voorstander van ben. D66 moet zich gewoon eens bezinnen op het hoe en wat.

>Een groot deel van de huidige problemen heeft te maken met de verlamming van
>de afgelopen jaren als het aankwam op het nemen van besluiten.

 Ja precies. Dat heb ik tijdens Paars eindeloos vaak op deze lijst geschreven.
 Eerlijk gezegd moest ik dan ook wat lachen toen ik Bernard Aris weer voor
 Paars zie pleiten. Zowel de PvdA als de VVD hebben daar niets bij te winnen;
 mensen haten Paars minstens even erg als Aso. Het is dan niet verstandig om
 dat als keuze te presenteren.

>Voor die verlamming is de PvdA in hoge mate aansprakelijk.

 Tijdens Paars, ja. Maar toen was D66 daar juist zo voor. Dan kan de partij
 daar achteraf moeilijk over gaan klagen.

>Als we ergens 'de stekker uit hadden moeten halen' (zoals ik geregeld lees,
>maar iedereen heeft weer zo zijn eigen reden), dan uit paars 2, halverwege,
>want dat was uitgeregeerd.

 Dat heb ik dan ook altijd beweerd. Toen Paars-II viel in de nacht van Wiegel,
 had de zaak beslist niet gelijmd mogen worden. Zoiets had electoraal moeten
 worden uitgebuit.

>Maar ja, ik heb geen 'schone handen', he Mark?

 Ik zei dat D66 een nieuwe partijleider (-ster) moet hebben. Eentje van buiten
 de fractie die ongezouten zelfkritiek kan leveren op wat er de afgelopen jaren
 mis is gegaan. Die moet zelf uiteraard een onbelast verleden (=schone handen)
 hebben.

 Jij bent een goed kamerlid (ik ben het niet altijd met je eens, maar ik zie
 natuurlijk best dat jij goed bezig bent), maar jij bent niet degene die een
 nieuwe weg kan inslaan - daarvoor zit je teveel aan het verleden vast. Het-
 zelfde geldt voor Boris Dittrich (da's ook iemand waar niets mis mee is maar
 hij is niet de eerst aangewezene om de kar te trekken).

 Misschien is er een tussenpaus nodig ?