LibDems winnen wegens Irak

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Jul 20 17:35:54 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Aris B. wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Waarde Hein,
>
> 1) In mijn vak en opleiding (historicus) ga je eerst naar
> de feiten kijken en dan naar de mogelijke beelden die
> daarop te baseren zijn (deductief werken in plaats van
> inductief).
>
> 2) de "Highway of Death"was in de tweede Golfoorlog,

De "eerste" zul je - neem ik aan - bedoelen...

> maart 1991, maar dat is slechts een marginaal feit. Het
> feit dat hierbij geen Republikeinse Gardisten, maar
> dienstplichtigen uit de minderheden omkwamen, bevestigt
> mijn beeld van Wie Saddam het vuile werk liet opknappen.
> Het is inderdaad een bloedbad geweest, maar ik weet niet
> of dat is aangericht door direct erboven vliegende
> vliegtuigen, danwel door op radarbeelden afgaande
> artillerie en raketten. In het eerste geval was het zeker
> een oorlogsmisdaad; in het tweede geval komt "the fog of
> war" zoals Britse generaals dat noemen, in beeld.

Mijn beste Bernard,

Alles mooi en wel, maar laat die Britse generaals niet de
geschiedenis beschrijven. Jij en ik weten dat er dan voor
jouw weinig meer te doen valt. Alles wordt dan vanuit een
zeer eng perspectief bekeken, immers. De "Highway of Death"
is een oorlogsmisdaad geweest die het niet tot vervolging is
gekomen omdat de slachtoffers (of indirecte) nooit in de
gelegenheid zijn geweest tot een aanklacht.

Het vuile werk werd door " .. one strike American/British
war heroes murdered over 400 helpless people" gedaan, die
"dienstplichtigen uit de minderheden" over de kling hebben
gejaagd. Overigens op een moment dat zij al hals over kop
liever huiswaards gingen dan zich te verzetten tegen de -
achteraf gezien lafhartige - zichzelf noemende 'bevrijders'.

Echter, ook de 'American/British war heroes' hadden beter
moeten weten (inlichtingen) over wie zij gingen aanvallen.
Wat de status is van een wegvluchtend groep nauwelijks
getrainde 'soldaten'.

[...]
> 3) De formatie van het tweede kabinet Balkenende duurde
> zo lang, dat het proces pas werd afgesloten toen Bagdad
> al gevallen was. Over de opstelling van de
> coalitiepartijen in buitenlandse zaken is, buiten (geloof
> ik) Europa, vrijwel niets in het Hoofdlijnen Akkoord
> opgenomen. Tijdens het grote D66 congres in Rotterdam of
> we wel of niet met dit akkoord toe konden treden,  is
> Irak dan ook amper aan de orde gekomen, omdat wij daar
> onze handen vrij hadden weten te houden.

De handen vrij, of onvoldoende gerealiseerd welk wespennest
werd aangepord?

 > Sterker nog, het
> akkoord spreekt in de alinea over Vrede en Veiligheid
> (Kamerstuk 28.637 Nr. 19, pagina 17) letterlijk over het
> streven van de nieuwe coalitie om de Internationale
> Rechtsorde te willen versterken d.m.v. de VN en haar
> Veiligheidsraad.

Daar kon verschillend worden gedacht hoe dat ingevuld dient
te worden. Voor de andere coalitiepartners was in elk geval
duidelijk dat zij den oorlog wilden. D66 heeft zich
vervolgens in laten pakken om de Internationale Rechtsorde
te willen herstellen. Veel nieuwe deelnemers kan ik immers
niet ontdekken.

> Voor het uitzenden van troepen zal het Toetsingskader

Dat is ingezet om te kijken hoe we wel troepen konden leveren.

 > (waarbij VN legitimatie een belangrijk
> punt vormt!) van kracht zijn.

Een gecreeerde/geconstrueerde legitimatie.

 > Dan is het logisch dat je
> over troepenzending gaat denken als een VN-resolutie,
> bedoeld om te voorkomen dat naoorlogs Irak een "failed
> state" van vechtende mindergheden als Somalie wordt (op
> een grondgebied waar 20% van de aardolievoorraad onder
> zit; gelegen tussen Perzië, Turkije en de Arabische
> wereld, die sinds Hammurabi en Xerxes elkaars erfvijanden
> zijn)

Daar is niet over nagedacht, Bernard. De Britten hooguit,
maar hebben het niet gered - je kunt ook zeggen: laten
afweten - tegen de wil van de aggressor.

 > De VN-lidstaten daar expliciet toe oproept. WE
> GINGEN NIET NAAR IRAK OM SADDAM TE WIPPEN (dat was al
> gebeurd) MAAR OM ER EEN RECHTSORDE TE HERSTELLEN.

Welke Rechtsorde? Door wie bepaald?

> Dat de
> Amerikanen met Abu Graib daar zo'n puinzooi van maakten,
> konden we niet voorspellen;

Eigenlijk wel. Alle voortekenen waren al aanwezig.
Zelfs het opzij zetten van de VN om eigen handelen mogelijk
te maken.

> CDA en VVD mochten dan in vooejaar 2003 "oorlogszuchtig"
> geweest zijn; dit Hoofdlijnen Akkoord sprak zich in heel
> andere zin uit; en de post-Saddam-situatie in Irak was
> niet één die om verdere oorlogshitserij vroeg, maar
> eerder om een bezonnen wederopbouwbeleid.

Hoe bezonnen ben je als je werkelijk onbezonnen een avontuur
aan gaat? Wat is die wederopbouw, en met wie daar ga je dat
doen? Toegegeven, onze jongens doen het 'goed', maar van een
werkelijke opbouw is geen sprake. Nog steeds hangt er de
dreiging dat de 'opgeleiden' het uiteindelijk niet zullen
redden tegen de tegenstand die nog steeds aanwezig is.

> Als we niet tot
> de "Coalition of the Willing"mogen horen als het om
> herstel van rechtsorde en menselijke veiligheid en
> mensenrechten gaat, vraag ik me af wat we nog in de VN te
> zoeken hebben.

Wacht even, Bernard. Remember dat we de Internationale
Rechtsorde te willen versterken d.m.v. de VN en haar
Veiligheidsraad?

> We mogen Balkenende en De Hoop Scheffer
> aanvallen als ze zich teveel als tuinkabouters van Bush
> laten wegzetten; dat doen we ook als dat nodig is.

Ha, dus komt er eindelijk een debat?

> Gelukkig heeft de Nederlandse buitenlandse politiek zeker
> onder Bernard Bot (what's in a name...) een duidelijk
> zelfstandiger geluid gekregen; hij is diplomaat genoeg om
> de nodige ruimte voor een eigen Nederlands beleid in Irak
> overeind te houden en heeft niet de Atlantische
> hondentrouw van Jaap de Nooit Keffer.

Als ie maar geen bot vangt. :)

Henk Elegeert