LibDems winnen wegens Irak

Hein WvM heinwvm at CHELLO.NL
Sun Jul 18 13:01:59 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Labour heeft wéér een zetel in jet Lagerhuis verloren aan de Lib Dems. Dit is direct het gevolg van de consequente veroordeling van de Lib Dems van Blairs Irakbeleid. Nooit hebben de liberal Democrats er enige twijfel over laten bestaan: deze oorlog is fout, gebaseerd op leugens, het kost het vertrouwen van de burger. En de electorale beloning volgt, en zal blijven volgen. In Leicester South is de zetel van labour naar de Lib Dems gegaan, en in Birmingham Hodge Hill scheelde het nog maar 460 stemmen.
"De boodschap is dat de regering door Irak het vertrouwen heeft verspeeld. Blair heeft het kiezersvertrouwen misbruikt. Hij moet excuses aanbieden aan het Engelse volk", zei kersverse Lib Dem parlementarier Parmjit Singh Gil.

D66 zégt de zusterpartij te zijn van de LibDems. Maar zij ís het niet. D66 heeft nooit een *ondubbelzinnige*  veroordeling laten horen van de oorlog in Irak. Er waren altijd mitsen, maren, eventueels en misschiens. D66 is deel van een regering die met liegen en bedriegen een oorlog blijft rechtrvaardigen. Een doofpot regering die met dit beleid aan de rand van het criminele opereert. Want ze is willens en wetens deel van een een oorlog die, rapporten tonen het stelselmatig aan, een grove schending is van de internationale rechtsorde. En schending van de rechtsorde heet, naar mijn weten, nog altijd crimineel gedrag.

Zelf, heb ik vanaf het begin deze oorlog veroordeeld, in de pers, op discussielijsten en intern bij D66 (congres). Er is niet naar geluisterd. De prijs die ik betaal is de bijna volledige uitsluiting uit de partij. Hoewel mijn standpunt volledig parallel loopt aan de Lib dems wordt zij in de partij als irrealistisch afgedaan.

In het algemeen spreekt D66 spreekt zich nergens ondubbelzinnig over uit. Van Wadden tot Irak, van sociaal tot economisch beleid, het is één grote dubbelzinnigheid. Een ongrijpbaarheid en draaierigheid waar we je moedeloos van kan worden. Het is dus droevig gesteld met D66 en de kiezers straffen dit af en zullen het blijven afstraffen.

Wanneer zich niet in de boezem van onze partij een reinigingsproces ontwikkelt is deze partij ten dode opgeschreven.