gemeentepolitiek en OZB

John Wijsmuller j.wijsmuller at CONCEPTS.NL
Tue Jul 6 14:47:37 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Beste John, Ik schaf ten eerste doeluitkeringen af en stel een vast
percentage heefing van de inkomstenbelasting vloeit in gemeentefonds en per
inwoner wordt een x-bedrag verdeeld, gecoorigeerd voor achtrstandspositie.
Met dat geld doet de gemeente wat ze willen bepaald door de gemeenteraad.
> Is dat geen lokale democratie. Is OZB zie bijdrage van Marc Fluks een
democratische gelegenheid. geef dit niet onnodige overhead?
> Groeten Kees van Loon

Beste Kees,

Als je de COELO rapporten leest, dan zie je wat de nadelen zijn als de
gemeente niet zelf zijn eigen belasting kan vaststellen.

http://www.coelo.nl/

De 10 nadelen worden heel duidelijk aangegeven en ik heb daar niets aan toe
te voegen.

Als je het belangrijk vindt dat mensen zelf bepalen wat er met hun geld
wordt gedaan, dan moet op ieder niveau van politieke besluitvorming ook
besluitvorming over belasting plaatsvinden.

Voor ons moet dat dus op gemeente-, provincie-, rijks- en Europees niveau
gebeuren.

D66 als puur democratische partij moet dan niet een andere kant opkijken!

De door jou voorgestane oplossing blijft overigens ook hard nodig!

Groeten,

John