gemeentepolitiek en OZB

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Jul 2 09:59:01 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Beste Marcél,

Die vergelijking kon ik maken omdat ik destijds alle informatie voorhanden
had.
En welke bestuurder gaat in hemelsnaam de OZB verhogen met als doel er later
dingen voor te gaan doen?
Dat komt dat veel gemeenten de tering niet naar de nering zetten en de OZB
als sluitpost zien. De begroting is altijd sluitend dan want de burger
betaald het toch wel. De gemeente waar ik het over heb had 16000 inwoners en
190 mensen in dienst en mijn eigen gemeente toen 144, maar met 25000
inwoners om maar een voorbeeld te noemen. En dan ook nog met enkel het
voorgeschreven bedrag als reserve in kas een nieuw gemeentehuis willen
bouwen van vele miljoenen?
In de gemeente waar ik in de raad zat hebben we gedurende 16 jaar de OZB
alleen verhoogd met de inflatie + 1% voor nieuw beleid. dat laatste is nodig
voor alle nieuwe taken die erbij komen van het rijk zonder dat men er de
middelen naast legt voor de uitvoering ervan. Door een goed financieel
beleid en dat gedurende veel jaren vol te houden konden we komen tot een
verlaging en lagen we zelfs al lager dan de buurgemeenten qua tarief en
waren we ook nog de rijkste gemeente van de omgeving. In 1999 waren we zelfs
de goedkoopste gemeente van Noord-Brabant voor de inwoners met een hoog
voorzieningenniveau en reservepot.
Juist door al die nieuwe taken grijpt het rijk al in de bestuurlijke
vrijheden van de gemeenten, met of zonder OZB.
Als de OZB verdwijnt en het gemeentefonds wordt uitgebreid met een vrij
besteedbaar deel, doet dat niets af aan de bestuurlijke beleidsvrijheid van
de gemeente, maar wordt de burger niet meer de dupe van bestuurlijke
wanorde. Zo erg vaak dat we Artikel 12 gemeenten hebben waar de OZB op het
maximum moet zijn gebracht en men onder curatele komt staan.

O ja, en de wethouder financien gedurende die 16 jaar was er een van de
PvdA, gek he?

Ger

> Beste Ger,
> En wellicht, beste Ger,
> werden de voorzieningen in de buurgemeenten als gevolg van de
OZB-verhoging