[BEING THERE.]

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Feb 28 22:38:06 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bert,

Een en ander ware mooi geweeest ware het niet dat de VS. het
Internationaal Strafhof niet erkent.

M.i. vervalt daarmee ook de ingeroepen wet en zijn we weer
terug bij af, nl. het niet erkennen van de internationale
wetten door de VS en zijn we met het in roepen van die wet
terug bij de kern, of

- Stelt de regering dat de VS weldegelijk gehouden zijn
uitvoering te geven aan die wetten (alle), ondanks hun
afwijzing(en)? Hoe verhoudt een dergelijke afwijzing zich
tot de verder inhoud: "Dit verdrag roept een supranationaal
strafgerecht in het leven dat bevoegd is ter zake van
genocide, misdrijven tegen de menselijkheid en
oorlogsmisdrijven." ?

http://users.bart.nl/~bbo/PDF%20april%202002/19-4%20Wet%20intern.%20misdr.%20memorie%20v.%20toel..pdf

- Of heeft Nederland zich in een onmogelijke positie
gebracht door met een (meer dan bedenkelijke) partner in zee
te gaan en daarmee juist deze wetten zelf aan de laars lappende?

(Ik begrijp niet goed hoe de ene partij in een samenwerking
zich wel aan de wet lijkt te willen houden en een andere
zelfs het instutuut niet wenst te erkennen, onder een
gezamenlijke werking kan plaatsen)

- Of brengt het ons terug naar de mogelijk verkeerde
beslissing die destijds (in aller haast en ongegrond) is
gemaakt?

Hoe het ook zij, Bert. Als burger van dit land zie ik mijn
regering deelnemen in een (smerig) avontuurtje (Clinton's
sigaartje valt hierbij in het niet -dit ter info voor balkie
met zijn paarden en wormen- ) van de VS dat niet gedragen
wordt en buiten de internationale wetgeving om zijn werking
heeft.

De VS hoopt zelfs dat de vestigingsplaats van het hof onder
water komt te staan en werkt daar hard aan mee middels het
afwijzen van Kyoto, maar dat terzijde en deels met knipoog.

Henk Elegeert