Na de kiezer heeft Balkenende nu ook niks te maken met de tweede kamer

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sat Feb 7 09:52:28 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk,

Met alle respect voor je mening hierover maar daar ging het niet over.
Het gaat erover dat de minister president openlijk zegt dat de
coalitiepartijen maar in te stemmen hebben met het voorstel en eigenlijk
geen eigen mening hierover mogen hebben. Dat staat even los van het
onderwerp. 3 Mensen maken een regeeraccoord op hoofdlijnen. Bij hun
aantreden moeten tweedekamerleden dat ondertekenen en pas later komt er de
exacte invulling bij kijken, dat kan niet anders natuurlijk.
Als het dan over de precieze uitwerking gaat ge(mis)bruikt de MP die
ondertekening als dwangmiddel om zijn zin door te drijven en zegt openlijk
dat ze maar in te stemmen hebben. Waarvoor hebben we dan in Godsnaam die
tweedekamer nog waarvan delen(D66) ook nog eens roepen dualistisch te willen
opereren,
Op deze wijze kunnen we net zo goed die 150 gekozen leden naar huis sturen
en het aan die 3 onderhandelaars overlaten toch?
Op de vraag van de journalist of er op dezemanier niet een keiharde
patstelling zou ontstaan gaf Bakellende geen antwoord zoals hij nooit ergens
antwoord op geeft. Ik heb geen behoefte aan krachttermen zei hij, maar in
feite zette hij de patstelling wel neer.
Elke rechtgeaarde parlementarier laat dit toch niet over zich heen gaan en
zo ja, dan zijn ze in mijn ogen geen knip voor de neus waard. Ze horen daar
dan niet thuis. Of het nu gaat over het aantal asielzoekers wat wel of niet
mag blijven of over de kleur van het toiletpapier is toch niet van belang.
Het gaat over de arrogantie van de MP ten opzichte van de tweedekamer.
Daarom ben ik zeer benieuwd hoe dualistisch D66 hiermee zal omgaan. Of ze
maken waarschijnlijk een hoop blabla voor de buhne en stemmen in, of ze
zwijgen misschien heel "dualistisch". De regering heeft uiteraard nog wel
wat wisselgeld en de aantallen zal best nog wel wat omhoog gaan, let maar
op. Net genoeg om de coalitie tevreden te houden, maar we hebben dan wel te
maken over een koehandel over mensen.
Over de arrogantie van Bakellende zal waarschijnlijk geen woord te horen
zijn, hooguit vanuit de oppositie.

Ger

> Maar wat denk je dan van de PvdA, die het verdomden een motie van D66,
Groen
> Links, SP en anderen aan te nemen, waarin een ruime groep illegalen alsnog
> zou worden gelegaliseerd, maar waarbij de PvdA niet thuis gaf, zodat de
> motie het niet haalde,  evenmin als bij bijvoorbeeld Gumus, de Amterdamse
> illegale kleermaker uit De Pijp. En nu huilen ze grote krokodillentranen
en
> roept ze de lokale bestuurders op deze illegalen te steunen. Dit soort
> politiek met een kleine p (vrij naar Hans Wijers en Hein vWvM), daar word
> [...]
CDA