Hirsi Ali loog over Atheistisch Manifest (was: Re: blasfemie)

Sun Dec 26 09:40:18 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>:
>Ooit riep Verhofstandt op tot een "Liberale Jihad". Dat zegt genoeg.

 Op,
   http://www.nrci.nl/webcongres/argumenten.php?ond=73&set=30
 staat tevens:
   In april 2003 riepen Wilders en Hirsi Ali op tot een liberale jihad.
                        ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
 Die dus ook... op de home page van de AEL staat het trouwens ook.

 Ik vond tevens het onderstaande stukje dat dermate overloopt van de
 details dat het loont om hier kennis van te nemen. Merk op, dat:
  1. Het stuk is (auto)biografisch, inhoudelijk staat er opnieuw helemaal
     niets. Veel 'feiten' (al dan niet verzonnen), maar toch leegte.
  2. De bedreigingen waarvan in dit dagboek gewag wordt gemaakt, hebben
     nimmer plaatsgevonden.
  3. Iedereen in de omgeving van Hirsi Ali is tegen haar activiteiten.
  4. Hirsi Ali vraagt zich ondanks 3) niets af. Ze doet maar, denkproces-
     sen, overwegingen, afwegingen, zelfreflecties komen er niet in voor,
     alleen emoties.
  5. Ze kwam op 24 juli 1992 naar Nederland. Dat was een vrijdag. Mogen
     strenggelovige Moslims reizen op hun heilige dag ?

Bron:  Elsevier
Datum: 26 november 2004

'Ik geloof niet meer'
---------------------
Uit het dagboek van Ayaan Hirsi Ali

Ayaan Hirsi Ali werd op 13 november 1969 geboren in Somalie. Uitgehuwelijkt
aan een neef in Canada vluchtte ze in 1992 via Duitsland naar Nederland,
waar ze asiel kreeg. Studeerde politicologie in Leiden, tolkte in blijf-
van-mijn-lijfhuizen en abortusklinieken en ging werken bij de Wiardi
Beckman Stichting (WBS), het wetenschappelijk bureau van de PvdA.

Ayaan Hirsi Ali hield pleidooien voor de emancipatie van de moslimvrouw,
ageerde tegen de islam en werd bedreigd. Staat nu zestiende op de VVD-
kandidatenlijst voor de verkiezingen van de Tweede Kamer. Fragmenten uit
haar dagboek.

Vrijdag 8 maart

Internationale Vrouwendag. Televisiestation AT5 in Amsterdam heeft me
gevraagd voor een debat over de islam. Ik bepleit bevrijding van de
moslimvrouw die deur niet uit komt.

Donderdag 11 april

Met trein naar Hilversum voor radiodebat. Om 8.45 uur gaat mijn telefoon.
Ik word verrot gescholden. Mehmet Kaplan, een partijgenoot, maakt me uit
voor racist. Trillend stap ik in een taxi naar de studio. Kaplan blijkt
boos vanwege een interview met mij in de Volkskrant. Krijg veel sms'jes.
Negatieve van allochtonen, positieve van autochtonen.

Woensdag 15 mei

Als je een klap krijgt, moet je hem goed krijgen, is mijn mening over de
verkiezingsuitslag. Die dwingt ons na te gaan waar de PvdA voor staat. De
partij maakt zich meer zorgen om het beeld van de islam dan om de
werkelijkheid. Sinds ik de wijken in ga, heb ik in Amsterdam en Rotterdam
hetzelfde gezien als wat ik in Saudi-Arabie zag.

Dinsdag 28 mei

Zit met vriendin Corine op Corfu. Corine komt uit streng christelijk milieu,
is nu actief in Samen op Weg-kerk. In mijn koffer boeken, waaronder het
Atheistisch Manifest van Herman Philipse, dat ik in 1998 kreeg van mijn ex
Marco. Twijfelde na 11 september al hevig over mijn geloof, maar na lezing
van dit boek weet ik: ik geloof niet meer.

Woensdag 24 juli

Ben vandaag tien jaar in Nederland. Ik wilde het vieren, maar heb het te
druk met artikelen schrijven. Stel feest uit. Jammer.

Woensdag 11 september

Karin Schagen maakt documentaire over mij. Ze volgt me. 's Ochtends een
debat over integratie in Amsterdam. Felix Rottenberg waarschuwt me voor te
veel tv-optredens. 's Avonds een debat in Utrecht over de vraag of de
pers vijandelijk tegenover de islam staat. Daarna naar Barend & Van Dorp.
Word thuis opgehaald door lijfwachten omdat bij het programma een
bedreiging is binnengekomen in verband met mijn komst.

Donderdag 12 september

Ik verbeter mijn voorstel voor promotieonderzoek naar integratie moslim-
vrouwen. Het curatorium van de WBS moet beslissen. Bedenk dat verlichte
ex-moslims het moeten opnemen tegen de 'moslimconservatieven' bij de PvdA,
zoals burgemeester Job Cohen, die meent dat emancipatie langs de weg van
de religie kan plaatsvinden.

Om 22 uur zit ik in een debat met moslims van Rondom Tien. Krijg een hoop
emotie en haat over me heen. Ik word zo geprovoceerd dat ik roep dat de
islam achterlijk is, terwijl ik liever zou zeggen 'achterlopend'. Een
deelnemer loopt de studio uit.

Na afloop haalt vriend Anton me op. Hij vindt dat ik niet alleen naar huis
mag. Ook mijn pleegouders Joke en Dick bellen ongerust. Je gaat het toch
niet in je eentje opnemen tegen boze mannen, zegt Dick. Hun zoon Jaap is
ook kwaad. Ik denk voor het eerst na over mijn veiligheid.

Vrijdag 13 september

Op straat aangestaard. Denk eerst: zit mijn bloes wel goed? Maar dan bedenk
ik dat ik twee keer op televisie ben geweest. Op mijn antwoordapparaat staat
mijn vader, hij wil niet meedoen aan documentaire.

Zaterdag 14 september

Doe boodschappen, mijn huisgenote klaagt dat ik niets doe. Op de fiets
naar Marco. Die zegt dat ik dom en suicidaal bezig ben door op televisie
de islam te veroordelen. Het gaat om je leven, wat heeft het voor zin om
je te laten vermoorden? Maar ik vind dat je dit onderwerp niet mag
overlaten aan extreem-rechts. We denken ten onrechte dat in Nederland geen
extreem-rechtse jongen als Filip de Winter kan opstaan.

Zondag 15 september

Joke en Dick willen me spreken. Dick wil dat ik stop met optredens. Veel
telefoontjes. Schrijver Leon de Winter wil weten hoe het na de uitzending
met me gaat. Karin Schagen heeft mijn vader gesproken. Die krijgt voortdurend
telefoontjes over mij en in een daarvan is gezegd: je dochter wordt vermoord.

Maandag 16 september

Mijn vader vertelt aan de telefoon dat hij overal vandaan werd gebeld. Hij
wil dat ik stop, trouw en kinderen krijg. Doe aangifte van bedreiging bij
de politie in Leiden. Heb als tolk veel aangiftes meegemaakt en deze
verloopt niet anders. In Amsterdam naar curatoriumvergadering van WBS.

Mijn baas Paul Kalma vertelt dat ik bedreigd ben. Job Cohen reageert
verontwaardigd. Hij wil dat ik goed nadenk of ik wil doorgaan, want dit
zou weleens het begin kunnen zijn van een ander leven. Realiseer me dat ik
niet langer overal argeloos kan inrollen. Het curatorium is enthousiast
over mijn voorstel. Ik ben blij. In augustus wilde ik nog weg bij de WBS.

Dinsdag 17 september

Bij de politie handel ik aangifte af. Via Binnenlandse Zaken hoor ik dat
ik beter niet thuis kan slapen. Krijg onderdak bij oud-docent Huub in
Amsterdam. Media blijven bellen.

Dinsdag 1 oktober

Ik heb beveiliging. Werd vorige week tijdens etentje van tafel gerukt.
Bewakers hadden iets verdachts gesignaleerd. Toch nog paar afspraken.
Staatssecretaris Phoa van Emancipatie wil met me praten. Leon de Winter
adviseerde om Cisca Dresselhuys mee te nemen. Phoa komt naar Cisca's
huis. Het gesprek stelt niets voor. De man is gebakken lucht. Ik ben nog
niet van hem af, hij wil mee naar Joke en Dick, die ik ’s avonds bezoek.
Later bel ik Cisca, die wil weten hoe het ging. Dan zegt ze dat ik Gerrit
Zalm moet bellen, die wil me spreken.

Woensdag 2 oktober

Houd een toespraak voor de PvdA-fractie in de Tweede Kamer. Vlak daarvoor
heb ik een afspraak met Zalm. Hij stelt me vragen over integratie, met als
essentie: hoe kunnen we nieuwkomers beter laten integreren en de
rechtsstaat intact houden? Hij wil volgens mij toetsen hoe fanatiek ik
ben. Bij de PvdA luidt de conclusie na mijn lezing: we zijn het niet eens,
maar misschien worden we het nog wel eens. Te vrijblijvend: ik mis sense
of urgency.

Dinsdag 8 oktober

Naar Los Angeles. Hoop er te schrijven en rust te vinden. Een fijn appartement
in Santa Monica. De media hebben het over Irak en de scherpschutter in
Washington, maar ik voel me veilig. Mis nu wel de promotie van Bart Tromp,
een van mijn intellectuele mentoren.

Donderdag 17 oktober

Neelie Kroes heeft het alweer voor mij opgenomen. Nu na artikel in Vrij
Nederland waarin wordt gesuggereerd dat ik bedreigingen heb verzonnen. Ik
wil haar bedanken en had Paul Kalma om haar nummer gevraagd. Paul is een
beetje als een vader voor mij en vraagt of ik al heb gebeld. Ik krijg Bram
Peper aan de lijn. Neelie zit in Londen.

Donderdag 24 oktober

Neelie belt en zegt: ik heb bij de VVD gezegd dat jij in het publieke
debat hoort. En wij zijn geinteresseerd in jouw verhaal. Bij de VVD krijg
je de ruimte en kom je op de kandidatenlijst. Denk erover. Het gaat erom
dat de emancipatie op gang komt. Ik ben getrouwd met een PvdA'er en dat
gaat goed, zegt Neelie.

Donderdag 31 oktober

Heb alle voors en tegens op een rijtje gezet: heb overwogen om in Amerika
te promoveren, maar kies voor het parlement. Mail Corine dit 'schokkende
nieuws'. Heb mijn motivatie op papier gezet. Om half twee 's nachts
bel ik Marc Leijendekker van de opiniepagina van NRC Handelsblad. Vertel
dat ik overstap en dat ik het wil uitleggen. Val in slaap en schiet wakker
van de telefoon. Een NRC-journalist wil stuk voor de voorpagina maken.
Begin als in een droom te praten.

's Ochtends staan er 21 berichten op mijn antwoordapparaat. Zo klein is
Nederland dat een telefoonnummer zo snel wordt uitgewisseld. Tijd om te
verkassen. Vriendin Geeske mailt, ze is woedend en zal zeker niet op me
stemmen. Paul Cliteur vindt de overstap 'fantastisch', mailt hij.

Vrijdag 8 november

Logeer in San Francisco bij Ivo, de zoon van Neelie, en zijn vriendin
Missy. Ben opgelucht om met leeftijdgenoten te praten. Mis mijn vrienden
en de Nederlandse kroegen. Sommigen denken dat ik afstand neem, maar de
liefde voor mijn vrienden is er nog steeds.

Stuur ontslagbrief naar Paul Kalma. Ben slecht in dit soort dingen, maar
meen het als ik dank voor de goede samenwerking en zeg dat ik veel heb
geleerd. Neelie arriveert en heeft een pak papier bij zich over de VVD en
de Tweede Kamer. Ze is erg ervaren. Dat is handig. Ze heeft ook veel
krantenknipsels meegenomen.

Mijn emoties spelen op. Veel journalisten hebben het over 'die Somalische'.
Dat irriteert me. Ik ben toch Nederlandse?

Maandag 11 november

Naar Hawai. Heerlijk weer. Heb dit jaar geen seconde voor mezelf gehad.
Moet mezelf herontdekken. Ben gezelschapsmens, maar vind het spannend
alleen in restaurant te zitten. Neem rust, want de 22ste vlieg ik terug en
wacht mij een week langs VVD-Kamercentrales die willen weten wat een
ex-PvdA'er zoekt bij hun partij.

Maandag 25 november

Geeske is jarig. Ik bezoek haar. We hebben onze ruzie over mijn overstap
bijgelegd. Mijmer dat ik ook wel Geeskes leven zou willen hebben, leuk en
onbezorgd en niet gekooid.

Zaterdag 30 november

Voor het eerst weer in openbaarheid bij VVDcongres. Nooit zoveel camera's
gezien. De Haagsche Courant heeft mijn nieuwe verblijfplaats onthuld.
Neelie ontruimt het huis, waaronder mijn meest intieme spullen.