Hirsi Ali loog over Atheistisch Manifest (was: Re: blasfemie)

Fri Dec 24 12:56:20 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Erik muijz at DDS.NL:
>Jij stelt: ik uit geen beschuldigingen, ze zeggen het allemaal zelf, ik
>vind slechts de bronnen, ik refereer aan hun bronnen, ik uit niets, ik
>constateer slechts.

 Ja. Dat is zo. Ik heb zelf geen geloof, hanteer zelf geen uitgangspunten.
 Ik ga derhalve uit van wat deze mensen (neo-conservatieven, rechts-libe-
 ralen, fundamentalistische atheisten - geen het maar een naam maar in deze
 hoek zitten ze kennelijk) zelf zeggen. Ik merk op dat ze uiterst strijd-
 lustige taal uitslaan en ik ging dat pas na nadat hun aggressie richting
 Moslims leidde tot de moord op Van Gogh en een heuse godsdienstoorlog.
 Daarvoor wist ik niet om wat voor soort lieden het hier ging. Ik houd mij
 immers zelf niet in extremistische kringen op.

>Maar aan de andere kant stel je: "ze willen moorden, daar gaat het om".
>Dat lijkt me inderdaad een conclusie, en de bewering dat je alleen maar
>refereert aan bronnen gaat dus niet op.

 Ik trek een conclusie uit hun strijdvaardige uitspraken en uit hun gods-
 dienstoorlog tegen de Islam. Als hun godsdienstoorlog gericht zou zijn
 tegen Joden, zou iedereen deze mensen doorzien. Ze zijn dus tegen Isla-
 mieten.

>Jij zou ook vreemd opkijken wanneer Hirsi Ali uitspraken over astronomie
>ging doen, en zich daarbij zou beroepen op haar positie als politicoloog,
>nietwaar?)

 Heeft Hirsi Ali wel eens uitspraken over politicologie gedaan ? Ik poogde
 dat na te gaan, maar ik vond niets. Wat ik wel vond, heb ik hier gemeld.
 Herman Filipse is geen wetenschapper (maar jurist), ik kijk dus vreemd op
 van zijn pseudo-wetenschappelijke onzin. Hij lijkt datgene te doen dat
 jij mij mogelijk (?) verwijt. Dergelijke verwijten zijn overigens oneigen-
 lijk op het moment dat iemand z'n zaakjes kent.

 Ik eerder, richting Erik:
>Ik trek een conclusie daar waar jij geen vraagtekens zet bij je eigen
>uitgangspunten.

 Erik daarop:
>Andersom bedoel je, neem ik aan. Heb jij ooit een vraagteken gezet
>bij jouw uitgangspunten?

 Als uitgangspunt nam ik de bronnen zelf. Dus de uitgangspunten van an-
 deren.

>In jouw optiek deugt Hirsi Ali voor geen meter. Daar zoek jij je bronnen
>bij Onwetenschappelijker kan het nauwelijks.

 Neen. Ik zocht er ook niets bij. Ik zie een verwarde vrouw, dan gaat het
 mis (niet zo raar, natuurlijk) en dan ga ik kijken wat er aan de hand is.
 Met mijn bronnen is niets mis. De websites van deze mensen zelf en van
 gewone kranten en zo. Ik heb een keer laten zien dat neo-nazi's dit alle-
 maal prachtig vinden, maar ik gebruik geen websites van neo-nazis of van
 mensen die juist weer extreem-links zijn. Het vaakst refereerde ik aan de
 website van Van Gogh zelf.

 Erik, jij bent het kennelijk niet met mij eens. Maar net zoals Fritz kom
 je zelf met niets aanzetten. Je hangt een geloof aan en kan het kennelijk
 niet verkroppen als ik wel met iets kom aanzetten (iets dat ik zelf dus
 niet eens aanhang maar dat kennelijk jouw gedachtengoed betreft). Daar
 kan ik dus niets aan doen.

 --> Ik heb al een paar keer gevraagd (aan Fritz ook): leg nou eens uit wat
     je ziet in mensen als Hirsi Ali, wat je denkt dat hun agenda is, en
     waarom je denkt dat daar zoveel verzet tegen is (bijv. waarom het wordt
     vergeleken met het nazisme). Maar jullie verdommen het. Je hebt immers
     geen poot om op te staan. Jullie hangen een geloof van haat aan - geen
     wonder dat je met niets voor de dag kan komen.

 Kort samengevat kan worden opgemerkt dat ik mij net zozeer keer tegen
 rechts-conservatieve uitwassen als tegen de politieke correctheid van
 links. Daarbij lijkt filosofie een surrogaat te zijn voor de godsdienst.
 Daarnaast constateer ik dat de aanhangers van deze visie hun visie niet
 weten te onderbouwen.

 Zolang je zelf niet met iets kan komen, heeft discussie geen zin.