Een dominee zonder vingertje

Mon Dec 20 23:24:18 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Briljant, Henk,

En ze gaan maar door, de levensgevaarlijke gekken die de boventoon voeren in
onze verzuilde media, die het levensgevaarlijk noemen kritiek te hebben op
godsdienstwaanzin, door het te definiëren als belediging van irrationele
dwangbuizen, i.p.v. hun eigen diep beledigende aanmatigheid te zien, van hun
godsdienstwaanzinnige onverdraagzaamheid en übermenschgevoel boven
bescheiden mensen die erkennen dat ze maar mens zijn, die niet geboren is om
alles te weten, laat staan het bestaan buiten ons en buiten ons
waarnemingsvermogen.

Mochten Goden blijven weigeren hun zelfmoorden in he;ldere, overtuigende
visioenen kenbaar te maken aan gelovigen, dan zouden zelfmoorden van
onverdraagbare godsdienstwaanzinnigen te verkiezen zijn boven hun moorden.
Maar ja, zouden Goede Goden echt bestaan dan hadden ze die allang
georkestreerd. Of andere ingrepen die menslievende mensen bevrijden van
onverdraagzame godsdienstwaanzinnigen. Of is het allemaal een wrede proeve?
Het maakt niet uit, zolang we maar de menslievende mensen steunen en de
haatdragende bestrijden. Mocht er voor ons allemaal een God zijn, dan weet
ik wel wie Zij in Haar hemelen toelaat en wie niet. Hebt uw naasten lief, ik
geloof erin, en Zij zal mij mijn menselijke beperkingen vergeven, zeker die
menselijke beperking niet van Haar bestaan op de hoogte te zijn gesteld.

En mocht Ze toch een wrede God zijn die mij mijn menselijke beperkingen niet
vergeeft, ach, net als in het echte leven, als Ze een dictator is, dan maakt
het toch niet uit of ik nu hoog of laag spring. Dan zal Ze me de kans geven
of niet, Haar tegen te spreken.
Of het dan goed of slecht met me afloopt, het ligt na mijn dood niet meer in
mijn handen. Maar de mensen die me kennen, ze zullen me niet verraden en in
de steek laten. Dat weet ik wel.

Fritz