Werken naast uitkering

Sat Dec 18 10:03:08 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nee, het is een kronkelwet, met newspeaknamen.

Nominale premie incl. no claimkorting wordt gemiddeld ca. 1150 euro (kan nog
verder stijgen). Kinderzorg wordt via belastingen betaald (ca. 1,5 miljard
euro). Samen de helft van alle kosten.

Totale zorgkosten ca. 36 miljard euro. Betaald door ca. 6% zorgfondspremie
tot ca. premiegrens van huidige ziekenfonds ca. 30.000 euro. Dus maximaal
ca. 1800 euro per jaar. Via de werkgever afgedragen (werkgeverspremie),
daarover betlat de werknemer wel belasting dus want het is het inkomen van
de werknemer (dat verzwijgen ze nog het liefst).
Niet werknemers betalen in beginsel via hun aangifte inkomstenbelasting de
6% zorgfondspremie, maar het schijnt dat dit stapsgewijs wordt ingevoerd.

De nominale premie wordt voor 6 miljoen huishoudens weer inkomensafhankelijk
en vooral partnerafhankelijk, ook als je eigenlijk geen partner hebt, dan
bepaalt de overheid wie je partner is, ook als je dat niet wilt.
Alleenstaanden betalen 8% van hun inkomen op bijstandsniveau en
samenwonenden 6,5% aan nominale premie, alleenstaanden krijgen bij 1150 euro
gemiddelde premie 450 euro terug en samenwonenden bij over dat
bijstandsinkomen een hele nominale premie terug.
Boven bijstandsniveau betalen alleenstaanden en samenwonenden ongeacht het
aantal verzekerden 4% van hun inkomen aan "nominale" premie tot die helemaal
zelf is betaald. Alleenstaanden dus bij ca. 28750 en samenwonenden pas bij
ruim 46.500 euro, dat is meer dan honderdduizend gulden. Die "toeslagen" en
grenzen lopen op naarmate de premies gemiddeld stijgen.

Fritz