Vrijheid van meningsuiting: geen paradigma maar een principe

Thu Dec 16 20:12:39 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark at GIEBELS.ORG>:
>Hoezo paradigmawisseling van 'politiek correct' naar 'reactionair
>populisme'? Veeleer is het zo dat wat vroeger politiek correct was nu
>politiek incorrect is geworden.

 Op zich is er niets tegen om het zo te formuleren ware het niet dat je
 je dan de mogelijkheid ontzegt om naar 'de oude' politieke correctheid
 te refereren. 't Lijkt me beter om dat bouwwerk van weleer in concep-
 tueel in stand te houden want dan weet iedereen waar hij het over heeft.

>Simpelweg kun je dus zeggen dat Nederland een flinke slag naar rechts
>heeft gemaakt, maar dat de cultuur van kritiekloos achter de populairsten
>aanlopen (de bron van het politiek correcte denken) nog steeds bestaat.

 Ja, precies. Maar er is wel een verschuiving in de wijze waarop. Omdat
 de politiek correcten niets deden, zit dat dus tussen de oren. Terwijl
 het momenteel om de praxis gaat waarbij het verstand juist op 'nul'
 staat. Het is een raar soort spiegeling (die ook nog bezig is vorm te
 krijgen - we zitten immers middenin het proces).

>Het blijft dus hopen op een vrijzinnig-democratische populist die deze
>stroming politiek correct maakt...

 Ja. Thom de Graaf kon het niet (op de D66-website veegt hij notabene
 de vloer aan met Paars - het is echt ongelovelijk wat hij meent zich
 te kunnen permiteren) en Boris Dittrich heeft het (helaas) niet in
 zich. Prima Kamerlid maar geen leiderstype, intelligent maar geen
 theoreticus. Van Mierlo is doener en denker; doorziet hoe het een
 onlosmakelijk zij verbonden met het ander, daarom is die man zo vrese-
 lijk goed.

 Maar het geldt niet alleen voor D66. Welke Nederlandse politicus HEEFT
 het ? Wie steekt er nu echt onmiskenbaar boven de anderen uit ? Brink-
 horst misschien een paar millimeter. Waar zijn onze De Gaule's, waar
 zij onze Churchill's, onze Adenhauers ? En waarom zitten ze ook niet
 in het buitenland ? Waarom is iedereen tegenwoordig zo vreselijk grijs ?

>Tweede opmerking. In Nederland is de vrijheid van meningsuiting helaas
>zeker niet absoluut.

 We zijn het veel te vaak met elkaar eens. Dit gaat niet goed...  :-)

>En als het aan het CDA (Donner) zou liggen werd die nog verder ingeperkt
>(godslastering vervolgen, politiek incorrecte moslimwebsites verbieden).
>Ik begrijp er niets van dat jij dit gevaar niet ziet.

 Oh, gelukkig...

 Ik betrap me er zo vaak op dat ik het met Donner eens ben (vreselijk ge-
 woon, want ik wil dat helemaal niet). Op deze punten niet trouwens.

 Maar ja, we leven nu eenmaal in een wereld waarin veel mensen in onzin
 geloven. Aan die onzin zelf kunnen we voorbij gaan maar niet aan de
 wijze waarop mensen er in geloven of er op reageren. Want da's natuur-
 lijk weer wel echt.