Vrijheid van meningsuiting: geen paradigma maar een principe

Thu Dec 16 16:32:40 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ger Arts <gmw.arts at HOME.NL>:
>Je mag niet zeggen dat anderen niet mogen zeggen dat jij zegt dat zij
>zeggen dat Ayaan verkeerd bezig is, zoiets Marc?

 Bijvoorbeeld. Ik zal niet ontkennen dat ik mij ondermeer heb laten
 inspireren door Fritz. Er moet inderdaad ergens een dubbele bodem
 inzitten die kan verklaren waarom mensen als Fritz niet te begrijpen
 zijn voor mensen die niets moeten hebben van Hirsi Ali. En waarom
 de laatsten de eersten niet de mond willen snoeren. Dit is een poging
 tot analyse op dat punt.

 Er moet een verklaring zijn die beschrijft waarom degenen die nu
 plotseling de mond vol hebben over de vrijheid van meningsuiting
 (op zich toch een heel raar iets - in een land als Nederland is dat
 net zo iets als de vrijheid om te mogen ademhalen) het niet kunnen
 verkroppen waarom er kritiek zij op hun stellingname en waarom die
 kritiek niets zegt over de vrijheid van meningsuiting. Zodat hun
 wederkritiek op de kritiek oneigenlijk zij.

 Dit is dus een mogelijke verklaring. een verkalring die tevens in-
 haakt op de paradigmawisseling 'politiek correct' naar 'reactionair
 populisme' (oftewel: nieuwe politiek/neoconservatief/asociaal rechts
 - een echte naam is daar nog niet voor)

 Marc Fluks, Amsterdam