Congres Afterkater

Tue Dec 14 10:36:19 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kees,

De moties waren door de besluitvormingscommissie al thematisch geordend, ook
van minder naar verder strekkend. Maar gegroepeerd bespreken zoals vroeger
bij agendapunten zelf  was nog beter. Stemming later uiteraard opdatiedereen
erbij kan zijn.

Wat bedoel je met discussie "gesloten"? Op dag 2.

Volgens mij kan een congres ook makkelijk in één dag.
Presentaties zijn nu 80 90% met veel te georkestreerde inbreng van leden. Ik
zou denken, 50-50 partijbonzen - leden (groepen, afdelingen) lijkt me
tweerichtingsverkeer.

Meer presentaties (en discussie) dan 50-50 plenair kan, vonden vroeger in
side meetings plaats. Ik begrijp niet dat een plenair congres een download
is geworden van presenatities, stuur het per post of internet, in tekst of
beeld. Ik zie het nut niet van al die bekende verhalen. Een paar toespraken
lijken me nuttig, zeker de afsluitende. Maar verder, een inleidinkje en
vragen antwoorden. Een conres is een ontmoeting van duizend mensen, geen
broadcast van partijpropaganda. Geen klapveetest.

Fritz