De vrijheid van keuringsartsen

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Dec 13 14:31:13 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nee Fritz, dit kabinet is niet de enige maar wel de ergste.
Het is in mijn waarneming nog nooit voorgekomen dat er door een kabinet zo
is ingehakt in het sociale stelsel, en ook nog op een zo asociale wijze.
Wat er 50 jaar is opgebouwd wil dit kabinet in enkele jaren weer totaal
teniet doen. Onder aanvoering van de VVD en het CDA maar mogelijk gemaakt
door D66. De welvaart van een land is niet alleen af te lezen van het NBP
maar ook aan hoe we met onze ouderen en zieken omgaan. Hoe we met de
kinderen omgaan die dringende hulp nodig hebben, en niet door ze in de bak
te gooien.
Nog nooit heeft een kabinet durven ingrijpen in de experise van een arts om
te bepalen of iemand wel of niet in staat is te werken door de artsen te
verbieden iemand ervoor af te keuren. Wel zijn er kabinetten geweest, ja
hoor ook Paars en niet alleen de PvdA dus, die regels hebben toegevoegd die
ze beter weg hadden kunnen laten. Het werd er niet duidelijker op en waren
niet altijd van goede soort.
Dit kabinet legt de zwaarste lasten bij de mensen die het niet kunnen dragen
en bevoordeeld in ruime mate degene die het zeer makkelijk aankan. Niet
alleen de WAO, WW en andere uitkeringen maar ook in de gezondheidszorg en
nog op veel meer terreinen.
Het praat over het stimuleren van de arbeidsmarkt en breekt die juist af.
In de pot voor de WAO en de WW, wat geld is van werkgever en werknemers zit
ruim 11 miljard overschot. Ipv de premies te verlagen om de loonkosten te
drukken houdt Zalm de premies op de voor hem goede hoogte om aan zijn
EMU-norm te voldoen. Tegelijk moeten er zoveel mogelijk mensen uitgedonderd
worden zodat het overschot groeit en hij makkelijker zijn begroting rond
krijgt.
De geus heeft het over de betaalsbaarheid van de AOW straks. Als mern dan
toch niet de premies wil verlagen verhoog dan de AOW-premie en verlaag de
WAO en de WW premie zodat we wat sparen voor de toekomst. Maar nee, daar is
het dit kabinet niet om te doen Fritz. Als de vergrijzing werkelijkheid
wordt zit ASO er al lang niet meer dus het zal ze een biet zijn. Zalm gaat
met een grote bek Europa in en dat moet worden waargemaakt, daar draait het
om. Er waren tegenbegrotingen die volgens het CPB veel beter uitwerkten maar
nee, dat was de doelstelling niet.
Steeds meer verantwoordelijkheden worden gedeligeerd aan gemeenten terwijl
er naar verhouding het geld niet wordt naast gelegd, wat dus ten kosten gaat
van de mensen.
En alles bij elkaar durven ze het ook nog sociaal te noemen. En ja Fritz,
het spijt me voor je, maar D66 is de stopverf die dit allemaal mogelijk
maakt, hoe je het went of keert.

Ger