Werken naast uitkering (Was: De vrijheid van keuringsartsen)

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Mon Dec 13 12:53:49 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> [...]

Dat was ook mijn eerste reaktie, maar op deze manier bouw je, zoals al
tijden gebeurt, met de beste bedoelingen aan een nog weer uitgebreider
en onuitvoerbaarder raderwerk van regels op regels op uitzonderingen van
regels waarin mensen nu al vermalen worden.

Er moet hoognodig een eenvoudig te begrijpen systeem komen dat aan
bepaalde voor de hand liggende randvoorwaarden voldoet:

- mensen moeten kunnen verdienen naar rato van wat ze voor anderen
bijdragen, of dat nu veel of slechts bescheiden is.
- mensen moeten naar reeele draagkracht belast dan wel ondersteund
worden, zonder armoedeval-drempels en voor zover dat zonder al te veel
burocratie vast te stellen is.
- mensen die niet goed functioneren op de arbeidsmarkt moeten zo
effectief mogelijk (ondersteuning + 'carrot and stick') tot betere
deelname gebracht worden.
- het moet zeer gemakkelijk en vanzelfsprekend zijn om betaald werk te
registreren (dus niet zwart te doen), met weinig obstakels, kosten en
nadelen (uitgaande van hoe de betrokkenen dat zelf ervaren), en tastbare
voordelen. Ook als het werk kleinschalig is. Dus ook als er privacy- of
juridische (illegaliteit) nadelen zijn moet daar rekening mee gehouden
worden.
- er moet een bewust gekozen evenwicht zijn tussen economische
noodzakelijk realisme en rechtvaardigheid voor wat betreft het inkomen
dat mensen ter beschikking hebben. Dat wil zeggen, probeer niet te fijn
het verschil te maken tussen pech hebben (minder slim/sterk/gezond zijn)
en uit vrije wil weinig presteren. Economisch komt het op hetzelfde
neer, en het kapitalistisch systeem is er nou eenmaal niet een van
ultieme rechtvaardigheid.

Bart