De vrijheid van keuringsartsen

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Dec 13 10:03:06 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Zeer zware sancties, ja hoor, voor wie niet netjes precies binnen de
> detaillistische prut-regeltjes blijft. ZO MOET HET DUS NIET!
>
> Bart

Inderdaad Bart, zo moet het dus helemaal niet.
Regels moeten er zijn natuurlijk, en er dienen ook zeker grenzen gesteld te
worden, daar kunnen we niet aan ontkomen. Zo zijn regels vaak ook niet
bedoeld maar het is wel de uitwerking ervan.
Toen ik als vakbondbestuurder werkte had ik ook de werknemers van de UVI's
toen in mijn portefeulle. De verhalen van mensen die werkte bij het GAK ed
deden de veters uit je schoenen springen.
Mensen die elders gingen werken omdat ze er niet meer tegen konden om op een
zo asociale wijze met mensen om te moetenm gaan.
Hele afdelingen met claimbeoordeelaars voor de WW, degene die de
werkbriefjes ed moeten controleren, die er een onderlinge competitie van
hadden gemaakt wie de meeste mensen een korting of uitkeringsstop konden
bezorgen. Enz. Enz.

Mensen die met het UWV te maken krijgen moeten zo'n beetje jurist zijn om
door de brei aan regels te geraken. Een dag te laat ergens mee kost je de
uitkering of een korting. Je bent er zelfs verantwoordelijk voor als de post
te laat komt daar, of er wat zoek raakt in de postkamer van het UWV zelf.
Het UWV zelf gaat met het grootste gemak maanden over termijnen heen zonder
je ook maar te informeren. Maar zelf ben je bijna verplicht om het
werkbriefje eigenlijk maar aangetekent op te sturen elke 4 weken. De
risico's zijn altijd voor de client.
Bij bv dagllonbesluiten wordt je totaal niet geinformeerd hoe men eraan
komt. De info is dusdanig sumier dat er van controle erop geen sprake kan
zijn. Vakbonden adviseren de leden dan ook maar om standaard bezwaar te
maken zodat de info er wel komt.

Ger