Vier opties met betrekking tot Hirsi Ali

Fri Dec 10 18:38:35 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik wees eerder op de URL van de film van Van Gogh...
 http://www.cinema.nl/cinema/magazines/news/index.jsp?portals=3142294&magazines=5268514&news=20203492
 waarin Theo van Gogh -net als ik- een relatie legt tussen Boudewijn
 Buch, Tara Singh Varma en pseudologica fantastica. Mogelijk dat hij
 Hirsi Ali alleen maar hielp omdat hij zo'n geval wel eens bewust van
 nabij wilde meemaken en inspiratie zocht voor z'n Boudewijn Buch-film,
 wie zal het zeggen. Zou best kunnen, natuurlijk.

 Erik van den Muijzenberg <muijz at DDS.NL>:
>Aha, dat is dus uit de krant van gisteren.

 Maar hij staat op de site van de krant van vandaag (rechtsboven). Daar
 refereerde ik dus naar. Mogelijk heb je het over het hoofd gezien ?

>Daar staat overigens helemaal niet dat Van Gogh ook
>gefascineerd was door de pseudologica fantastica van Tara
>Singh Varma, zoals jij schreef.

 Ja, dat staat er wel:
>Net als Buch zijn hele leven, en net als de hoer Lizzie in Vals licht,
>leed Singh Varma aan pseudologia fantastica - ze geloofde in het bouwwerk
>van haar bizarre leugens en verzinsels.
>Van Gogh vond het moreel verwerpelijk dat Rosenmöller Singh Varmakeihard
>liet vallen, onder het mom dat het Kamerlid hem had ‘belazerd'. Dahad
>ze ook, maar als patient, niet als oplichter. Of, zoals Van Gogh zei:
>'Singh Varma is weerloos, Roseomoller niet. (...) Misschien zag Van Gogh
>in de affaire-Singh Varma een variatie op de tragedie die hij probeerde
>te vangen in de beste van zijn films.

 Waarom probeer je nu te suggereren dat ik dit maar verzin ? Het staat
 er toch gewoon ? Ik beweer helemaal niets, Van Gogh beweert hier wat
 (bij monde van Hirsi Ali-interviewer Joost Zwagerman, dus wat wil je
 nog meer). Okee, het is hetzelfde als hetgeen ik hier eerder op deze
 lijst opmerkte. Kwestie van analytisch vermogen mijnerzijds; ik heb
 Van Gogh immers nooit gesproken (ook al kwam ik 'm wel eens tegen bij
 Appie Heijn). Het is dan ook moeilijk denkbaar dat iemand een dergelijk
 verband niet zou leggen...

>Nu concludeer je dat op die manier geen antwoord te vinden valt.

 Neen, dat concludeer ik niet. Ik geef de opties aan (jij komt met de
 hokjes aanzetten, niet ik). Dit zijn toch de opties ? Jij en Fritz
 hebben je reeds bekend tot optie #2, de meeste Moslims tot optie #4,
 ik neig zelf naar nummer #3. Als het over een normaal persoon zou
 gaan, dan zou er maar 1 optie zijn: optie #1. Het feit dat jij kiest
 voor optie #2 heeft eigenlijk aan dat je het met me eens bent (maar
 het niet wil zijn) omdat er uberhaupt een optie #2 is.

 Het is jammer dat zowel jij als Fritz nooit eens zeggen wat je nu in
 deze mevrouw ziet. Dat kan heel interessant zijn. Je verdedigt haar
 maar het is onduidelijk waarom...

 Maar goed, daar ga je waarschijnlijk toch niet op in.