Fantasieloos democratisme

Thu Dec 9 10:04:55 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tja, Henk,

Al sinds de jaren 80 redeneert de politie dat slachtoffers het er wel naar
gemaakt zullen hebben, en adviseert ze degenen die bedreigd worden maar te
gaan verhuizen.
Eigenlijk is het onze cultuur geen verantwoordelijkhied te nemen en weg te
kijken, en geen solidariteit te betrachten, niet eens uit welbegrepen
eigenbelang.
De hoogste baas van het OM stelt de samenleving verantwoordelijk voor het
jarenlange gedogen door de overheid van criminaliteit.
Een zeer gerespecteerde premier, waarom zo gerespecteerd is mij nooit
duidelijk geworden, redeneerde altijd dat iedereen verantwoordelijk was voor
zijn wandaden en wanbeleid: "we hebben met zijn allen..." preekte hij dan.

Ik zie niet helemaal het directe verband met marktisme, of het moet het
gedogen van het verval van alle overheidstaken sec zijn, het verval van
verantwoordelijkheden, waar je het verband ziet. Dat verband zie ik ook wel,
en dat wrodt ook al decennia beschreven als typisch Nederlands verschijnsel,
niet alleen als het om marktisme gaat. Heeft het niet gewoon met het gebrek
aan directe democratie in dit landje en het onverholen regentisme te maken,
dat de overheid niet afgerekend kan worden op zijn primaire taken?

Fritz