Submission ergens te zien?

Wed Dec 8 20:04:28 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Onze grondwet, Mark,

Is ook fundamenteel liberaal.
Gelukkig maar.

Mijn ouders uit de oorlog werden nog opgevoed met twee geloeven op één
kussen, daarslaapt de duivel tussen. Er is veel veranderd sinds de oorlog,
en ik hoop dat we dat een beetje zo kunnen houden.

De dreigingen en bedreigingen als iemand met deverkeerde mensen (lees:
ongelovigen of andersgelovigen) omgaat, of zich niet bekeert tot het "ware"
geloof, waren hier lang voorbij, maar kwam deels terug. dat botst. Tussen
fundamenteel monotheistisch en fundamenteel (grondwettelijk) liberaal.

Leve onze grondwet, al mag de bescherming van godsdienstwaanzin ten koste
van medemenselijkheid en gelijke behandeling van meningsuiting, er eindelijk
weleens uit. Evenals de eenzijdige interpretatie van discriminatiewetten ten
gunste van bepaalde minderheden. Fundamenteel gelijke behandeling ongeacht
tot welke grote of kleine groep iemand behoort is mij veel liever.

Tenslotte, emancipatie is niet verplicht. Maar het financieel en anderszins
bevorderen en bevoordelen van ongeemancipeerd leven is uit de tijd. En het
minstens gelijk behandelen en beschermen van mensen die willen emanciperen
en zich ontworstelen aan onderdrukking is soms hard nodig, anders is onze
grondwet in de praktijk een dode letter.

Fritz