Verzoek van Wilders

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Dec 8 12:53:03 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> Ach Hein,
>
> Theo en Pim en Ayaan en Geert bedienden zich altijd van argumenten, ad
> argumentum, i.p.v. op de man te spelen, ad hominem.

Vaak wel, maar pooier van Allah en Geitenneuker vind ik persoonlijk niet
zo'n sterke argumentatie. Ben het natuurlijk wel met je eens: woorden
zijn woorden en messen zijn messen. Toch moet de discussie worden
gevoerd: wat is belediging exact, kunnen woorden ook doden, kunnen
woorden beschadigen,verwonden. Welke recties roepen dodelijke, c.q.
beschadigende, c.q. verwondende woorden op.  Eerlijk gezegd vind ik de
discussie hierover nogal magertjes, angstig als iedereen kennelijk om is
in de verkeerde hoek te worden gedrukt.
Interessant, de Volkskrant. hedenmorgen. Er lijkt zich een nieuwe
scheidslijn te ontwikkelen: enerzijds de gevestigde politici en
journalistiek, anderzijds de "gewone' mensen. Die laatsten vinden wèl
dat Ayaan haar opgedragen werk moet doen, haar belastinggeld  moet
waarmaken. Als je een film als Submission maakt weet je donders goed dat
je veiligheid in gevaar komt. dat risico neem je doelbewust, dus het is
geen excuss je werk niet meer te hoeven doen, vooral als je afdoende
(zegt de kamervoorzitter) beschermd wordt.
These: wie a zegt moet b verwachten, iedereen heeft de plicht de
consequenties te overdenken van zijn of haar woorden of daden en de
verantwoordelijk te nemen voor de voorspelbare gevolgen. Zoals Mohammed
B eigenlijk de doodstraf verdient. In zijn denkraam is het oog om oog,
tand om tand, dus moet hij ook dood. Maar misschien is de straf nog
erger door hem in leven te laten. Laat hem dan maar leven.

(En nee, E, we gaan NIET over DB.NL praten).