Waar is die Onderwijspartij?

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Dec 6 07:52:27 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dat kan zo zijn, maar wat wil je daarmee zeggen? Ik weet dat je graag
> (deels terecht) op de medeverantwoordelijkheid voor van alles en nog wat
> wijst van D66 maar ik neem toch aan dat ook jij weet dat je in de
> nederlandse politiek in kabinetten plaats neemt zonder op elk
> beleidsterein je stempel te kunnen drukken? En ja, D66 heeft in het
> verleden vast te weinig aan de bel getrokken inzake de PvdA plannen.

Mooi Henk, je geeft zelf al antwoord.
Natuurlijk wijs ik ze op die medeverantwoordelijkheid zolang men hier steeds
maar roept dat andere partijen, weet ik allemaal wel en niet gedaan hebben.
Altijd hebben anderen het gedaan, terwijl D66 wel de partij was die het
mogelijk maakte waar men nu tegenaan schuurt. Ook nu in dit kabinet weer
opnieuw.

> Waar het mij om ging was dat D66 zich in verkiezingstijd met enig succes
> omstandig als onderwijspartij heeft geroerd en dat het dat profiel moet
> vasthouden en uitwerken. En naar mijn beleving hoor op dat vlak momenteel
> te weinig, zeker wat betreft het basis en middelbaar onderwijs.

Dat enige succes valt wel mee denk ik met 6 zetels, niet bepaald een groot
succes te noemen toch.
Maar wat ze dan maar geslikt hebben om toch te mogen regeren en dus mede
mogelijk gemaakt hebben, hebben ze gedaan om zich als onderwijspartij op te
kunnen werpen en dat doen ze ook al niet. Toch niet raar dat velen de indruk
hebben dat het ze enkel op het pluche gaat.

> Dat de PvdA na de gevolgen van hun gelijkheidsideologie op onderwijsgebied
> weinig recht van spreken heeft, is slechts bijzaak.

Maar wel relevant en het mag ook best gezegd worden. Maar het klinkt op zijn
minst sportiever als D66 dan zou zeggen, we hebben dat in paars niet goed
gedaan en willen dat herstellen. Er wordt hier heel veel afgegeven op Wim
Kok bijvoorbeeld. Maar D66 was toch wel de sleutel die het mogelijk heeft
gemaakt voor Wim Kok te doen wat hij heeft gedaan, of je het er mee eens was
of niet. Een beetje zelfkritiek misstaat ook D66 niet hoor.
Ik was lid van de PvdA, ik heb er zelfs voor in de gemeenteraad gezeten en
ik ben nu geen lid meer, het gaat me dus niet om de PvdA of Wim Kok. Het
gaat erom dat er steeds aangeschopt wordt tegen de partij die men de
gelegheid gaf te doen wat ze gedaan hebben. Ware het zo geweest dat het niet
de VVD maar de PvdA zou zijn geweest in het huidige kabinet dan hed men nu
waarschijnlijk op dezelfde wijze afgegeven op de VVD en of Zalm.