De rol van de lijstbeheerder

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun Dec 5 17:01:15 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> Bart,
>
> Als de zaalhuurders vragen de microfoon zelf te mogen gebruiken en niet in
> handen te laten van een indringer, wat doe je dan Bart?

Er is geen huur, er zijn geen huurders, en dit is een open lijst, dus er
kan ook geen sprake zijn van indringers.

> Een andere zaal huren? Maar daar komt die indringer die zich de door ons
> gehuurde en betaalde microfoon toeeigent ook. En dan?
> Blijf je dan naar lucht happen of grijp je een keer in? Of laat je
> ingrijpen
> door eigenaar, je eigen ordedienst,of de politie.
> Of hef je de vergaderingen maar op, of de afdeling of de hele partij?

De eigenaar zorgt dat er een zaal is, en schenkt koffie. Meer kan en mag
je niet verwachten, en dan nog alleen als je er daadwerkelijk voor betaalt.

Wie zelf een vergadering belegt maakt daarmee tevens een regelement van
toepassing, meestal expliciet, soms informeel. Wie zich niet aan de
regels van het huis wil houden had niet moeten komen. Tegen overtreding
van de regels kan opgetreden worden.

Degenen die deze lijst ingesteld hebben bepalen hier de regels. Zij
hebben er een niet-gemodereerde lijst van gemaakt, om vrije politieke
discussie mogelijk te maken voor mensen die geinteresseerd zijn in D66
(zie de naam van de lijst). Wanneer de deelnemers niet tevreden zijn met
wat de initiatiefnemers ter beschikking gesteld hebben moeten zij maar
ergens anders hun heil zoeken en iemand anders proberen te vinden die
wel bereid is om aan hun wensen te voldoen, al of niet pro bono.

> [...]
> hetalnd
> in zijn werk gaat. Maar goed, ik heb er zelfs nooit over geklaagd.
> Wel steeds beleefd gevraagd dat soort gevaarlijke laster en aanzetten tot
> haat die tot een hobby op deze lijst is gemaakt achterwege te laten, en het
> weer over de inhoud te gaan hebben.
>
> Maar mij er de schuld van geven dat deze lijst naar de kloten gaat omdat ik
> geen persoonlijke laster over mij eindeloos wil laten publiceren door de
> lijstbeheerders, ik werp die onzin van je verre van me. Het slaat helemaal
> nergens op en is zo dom, tegen zoveel domheid kan ik niet op.

Deze lijst gaat helemaal niet naar de kloten Fritz, als de deelnemers
zich maar als gast gedragen, en de beheerders niet zoveel overlast
bezorgen dat ze spijt krijgen van hun generositeit.

Onwelgevallige en off-topic posting kun je ofwel negeren (volgens mij
meestal het verstandigst), of je kunt de schrijver er op aanspreken. Bij
voorkeur off-list. Maar om de lijstbeheerder lastig te vallen met zaken
waar h/zij totaal niet van gediend is vind ik 'not done'.

Een groot misverstand is, dat zulke postings weerlegging behoeven. Dit
is geenszins het geval. Op onzin, al of niet kwaadaardig, wordt in het
algemeen niet gereageerd, in ieder geval niet inhoudelijk. Ook in het
dagelijks leven niet. Men gaat er vanuit dat de aanwezigen zelf
verstandig genoeg zijn om het karakter van zo'n bijdrage te zien.

"Don't feed the trolls", een gouden regel, en verspil niet je eigen en
andermans kostbare tijd met onzin.

Bart