Partij voor jonge Marokkanen

Sat Dec 4 11:53:38 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Interessant dat een prominent programmapunt van deze nieuwe partij naadloos
overeenstemt met de voorstellen van de SP eind jaren '70 in Gastarbeid en
Kapitaal, n.a.v. de onrust in de eerste Rotterdamse wijken, waar de door
tientallen bedrijven en politici gehaalde "gastarbeiders" waren gehuisvest,
en inmiddels een meerderheid gingen vormen...:
 ''Marokkanen zullen bepaalde dingen overboord moeten gooien, omdat ze hier
leven. Blijf ik hier, voed ik mijn kinderen hier op, dan moet ik niet het
idee blijven koesteren dat ik ooit terugkeer naar Marokko, en daar naar
leven."

Partij voor jonge Marokkanen

HANS VAN DER BEEK
http://www.parool.nl/nieuws/2004/DEC/04/p1.html

AMSTERDAM - Er is een politieke partij voor Marokkaanse moslims in
oprichting. De initiatiefnemers willen zich voorlopig niet bekend maken. Ze
worden gefinancierd door enkele islamitische ondernemers.

De nieuwe partij wil om te beginnen actief worden in de vier grote steden in
de Randstad en een andere stad met een groot aantal jonge Marokkanen, zoals
Eindhoven of Tilburg. Op termijn moet de partij een landelijk bereik hebben.

Een naam heeft de partij nog niet, maar het staat vast dat er geen
verwijzing naar 'moslim' of 'islam' in de naam komt. ''Het moet een
toegankelijke partij zijn, nadrukkelijk voor Marokkaanse jongeren, maar in
principe voor iedereen. En als je je Moslim Democratische Partij noemt, of
zoiets, dan word je toch meteen afgebrand. Dan krijg je: 'Daar heb je de AEL
deel 2,'' zegt de woordvoerder, de Amsterdammer Mohammed Jabri.

Want met de Arabisch Europese Liga van Abou Jahjah wil de groep nadrukkelijk
niet vergeleken worden. Jabri: ''De AEL streeft naar segregatie, en dat is
een achterhaald idee. Wij willen de totale acceptatie, dat is de norm.''

En dan geen acceptatie op basis van tolerantie, als een gunst, maar omdat
Marokkanen het recht hebben Marokkaan te zijn. Al zullen Marokkanen, aldus
Jabri, wel een duidelijke keuze moeten maken.

[...]
leven. Maar aan de andere kant zullen Nederlanders moeten accepteren dat
sommige gewoonten, zoals onze religie, nu eenmaal nodig zijn om je Marokkaan
te voelen.''

Voordat tot oprichting van een partij wordt overgegaan, houdt de groep de
komende twee maanden een enquête op scholen om erachter te komen of
Marokkaanse jongeren zich voldoende vertegenwoordigd voelen door de huidige
politieke partijen. Jabri: ''Als ze zich vertegenwoordigd voelen, hebben wij
geen recht van spreken.''

Verder in de krant:
'Marokkaan moet maar eens kiezen'
''Bedrijven moeten geen voorrang geven aan allochtonen.'' Aan het woord is
Mohammed Jabri, de internetcolumnist die eerder nog Ayaan Hirsi Ali een
'anorexiahoer' en de 'huisnegerin van Gerrit Zalm' noemde. 04-12-2004