WRR: Bemoeizucht overheid werkt verstikkend

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Dec 2 18:20:40 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dan
ondoorzichtiger

>Dat klinkt mij inderdaad nog behoorlijk erg in de oren. Het verbaast me
>dat de WRR hiermee komt. Hebben ze geen hoogleraren economie en
>bedrijfskunde in die club?

Hieronder wat info. Zijn vooral rapporten uit 'het veld' die ze hebben
gebruikt. Wellicht dat men daarom het primaat legt bij de professionals
en niet bij de politiek en/of de burgers.

Groeten,
Mark

De samenstelling van de raad is (tot 31 december 2007):
prof dr. W.B.H.J. van de Donk (voorzitter)
prof dr. P.A.H. van Lieshout
prof dr. P.L. Meurs
prof dr. J.L.M. Pelkmans
prof dr.mr. C.J.M. Schuyt
prof dr. J.J.M. Theeuwes
prof dr. P. Winsemius

Dit rapport is voorbereid door een interne projectgroep van de wrr.
Voorzitter
was prof. dr. P.L. Meurs, lid van de raad. Verder maakten de volgende
raads- en
stafleden deel uit van de projectgroep: prof. dr. W.B.H.J. van de Donk,
drs.
H. Dijstelbloem (projectcoördinator), dr. E.R. Engelen, dr. A.C.
Hemerijck,
dr. R.M.A. Jansweijer, drs. D. Scheele, drs. E.K. Schrijvers en drs. I.
Verhoeven.
De analyses in dit rapport zijn mede gebaseerd op de studies die door
verschillende
auteurs op uitnodiging van de raad zijn verricht. Tegelijkertijd met dit
rapport zal verschijnen H.Dijstelbloem, P.L. Meurs en E.K. Schrijvers
(red.)
(2004) Maatschappelijke dienstverlening. Een onderzoek naar vijf
sectoren, wrr
Verkenning 6, Amsterdam: Amsterdam University Press met daarin de
volgende
studies:
. N. de Boer en J.W. Duyvendak, Welzijn
. T. Brandsen en J.K. Helderman, Volkshuisvesting
. T.E.D van der Grinten en P. Vos, Gezondheidszorg
. M. van der Meer en J. Visser, Arbeidsvoorziening
. F. de Vijlder, Onderwijs
Via de website van de wrr, www.wrr.nl, zijn de volgende studies
beschikbaar:
. Ph. Eijlander en R. Lauwerier (2004) Regulering van het bestuur van de
maatschappelijke
dienstverlening. Eenheid in verscheidenheid?
. C. van Montfort (2004) Ruimte voor goed bestuur. Tussen prestatie,
proces en
principe
. E.K. Schrijvers (2004) Lessen uit corporate governance en
maatschappelijk
verantwoord ondernemen
Ten slotte gaat onze dank uit naar prof. dr. Ch.F. Sabel (Columbia Law
School) die
in een aantal gesprekken een inspirerende bijdrage leverde aan dit
rapport.